Sunday, September 25, 2011

Luahan Hati

masa minum teh ~*irjune*~ pada 11:55:00 PM 2 uncang teh
Ada sesetengah perkara tu kita tak mampu nak luahkan dengan kata2. Andai ada kata2 nak diluahkan kita tak tahu macam mana nak susun ayat. Bila dah ada ayat yang elok, kita tak tahu dekat siapa nak kita luahkan. Bila dah ada yang sudi nak dengar luahan hati kita, kita tak tahu pula macam mana nak mulakan bicara.

Bagi orang yang berjiwa seni, diorang akan luahkan apa yang terbuku dalam hati tu dengan cara menulis sajak. Ada yang luahkan dengan cara melukis (ini perlukan ilmu tahap dewata untuk menafsir makna lukisan tu). Orang dulu2 pula suka luahkan apa yang tersirat dan tersurat dalam hati tu dengan cara berpantun, bersyair dan bergurindam. Tapi bagi yang bukan berjiwa seni macam aku ni, yang setakat lulus seni lukisan peperiksaan akhir tahun Tingkatan 3, boleh gunakan lagu2 yang terdapat di seluruh dunia ni untuk meluahkan apa yang terpendam dalam hati tu. Marah ke, suka ke, jatuh hati ke, sedih ke....gunakan aja lagu2 yang berlambak di dunia ni untuk meluahkan setiap apa yang terbuku dalam hati tu. Thanks pada penulis dan pencipta lagu yang pandai menulis bait2 kata dan mencipta melodi untuk lagu yang ditulis. Thanks juga kat penyanyi yang pandai menghayati lagu tu seolah2 menyampaikan emosi yg terkandung dalam lagu tersebut.

Dan disini aku tempek lagi lagu untuk meluahkan apa yang sedang aku fikirkan sekarang ni. Lagu yang apa sebenarnya hati aku nak cakap tapi tak mampu nak cakap. 

Dipersembahkan lagu nyanyian Krisdayanti, ciptaan Melly Goeslow yang bertajuk Menanti Cinta, petikan daripada soundtrack Filem Ketika Cinta Bertasbih:


sejak lama aku berdiri
dalam sepinya rongga hati
tak satu pun burung
mampu menjawab
hanya padaMu ku bertanya
lewat setiap sujudku ini
siapa kah nanti
cinta untukku

reff:
wahai penilai hati lihat batinku
nyaris bernanah karna luka tersayat
merana menantikan cinta dan kasih hidupku

rahasia itu hanya Kau yang tahu
namun aku tak mau jadi tuna cinta
tuntun hatiku dalam sabar menanti jodohku

repeat *
repeat reff

rahasia itu hanya Kau yang tahu
namun aku tak mau jadi tuna cinta
namun harus ku ikhlaskan nasib cintaku padaMu




Thursday, September 22, 2011

Gibbs's Rules

masa minum teh ~*irjune*~ pada 5:08:00 PM 0 uncang teh
Kalau korang tengok citer NCIS korang mesti perasankan Gibbs selalu mentionkan peraturan2 yang dia sebutkan sebagai peringantan kepada orang bawahan dia. Dalam musim ke 3 episod ke 5, Gibbs ada memberitahu Ziva yang dia ada 50 peraturan yang diciptanya sendiri, tetapi sepanjang musim sehingga musim ke 8 ni hanya beberapa peraturan je yang telah didedahkan.

Special Agent Leroy Jethro Gibbs

Ok jom tengok peraturan Gibbs tu yang ada satu dua peraturan tu bagus gak utk aku gunakan dalam hidup aku sebagai panduan. Mana yang tak sesuai tu kita tak payah la ikutkan....betul tak? Tapi ada peraturan tu yang Gibbs amik dari mentor dia Mike Franks, sebab tu Rule #1 dan Rule #3 ade 2 versi iaitu satu versi Gibbs dan satu lagi versi Mike Franks.

Antara peraturan- peraturan yang telah didedahkan ialah:

Rule #1: Never let suspects stay together.
Rule #1: Never screw over your partner.
Rule #2: Always wear gloves at a crime scene.
Rule #3: Don't believe what you're told. Double check.
Rule #3: Never be unreachable.
Rule #4: The best way to keep a secret? Keep it to yourself. Second best? Tell one other person - if you must. There is no third best.
Rule #5: You don't waste good.
Rule #6: Never apologize. It's a sign of weakness.
Rule #7: Always be specific when you lie.
Rule #8: Never take anything for granted.
Rule #9: Never go anywhere without a knife.
 Sometimes listed as "Never leave home without a knife."
Rule #10: Never get personally involved in a case.
Rule #11: When the job is done, walk away.
Rule #12: Never date a co-worker.
Rule #13: Never, ever involve a lawyer.
Rule #15: Always work as a team.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it. 
Rule #18: It's better to seek forgiveness than ask permission.
Rule #22: Never, ever bother Gibbs in interrogation.
Rule #23: Never mess with a Marine's coffee... if you want to live.
Rule #27: There are two ways to follow someone. (1) First way, they never notice you. (2) Second way, they onlynotice you.
Rule #35: Always watch the watchers. 
Rule #36: If you feel like you are being played, you are.
Rule #38: Your case, your lead.
Rule #39: There is no such thing as coincidence.
Rule #40: If it seems someone is out to get you, they are.
Rule #44: First things first, hide the women and children.
Rule #45: Clean up the mess that you make.
 Also stated as, "Never leave behind loose ends."
Rule #51: Sometimes - you're wrong.

Tapi dalam banyak2 peraturan Gibbs ni, Rule #6 yang selalu Gibbs skip. Dalam citer NCIS ni ada beberapa perkara yang Gibbs terpaksa meminta maaf iaitu:
  1. Gibbs minta maaf kat Kate sebab lambat ke majlis pengebumian dia.
  2. Gibbs minta maaf kat McGee sbb tak back up dia masa dia kena tangkap dengan DC Metro Police
  3. Gibbs minta maaf kepada Mike Franks sbb dia amnesia.
  4. Gibbs minta maaf kepada Ducky selepas pulang dari Mexico.
  5. Gibbs minta maad pada Joann sbb tak mampu nak protect Shannon dan Kelly (wife dan anak dia).
  6. Ada sekali dia minta maaf kat Abby masa Season 7 finale dalam tajuk citer "Rule Fifty-One"
Untuk tahu lagi pasal Gibbs dan perturan-peraturannya, sila klik disini

Nota_jari: Sumber dari atok Google

Wednesday, September 21, 2011

Disaat Aku Mencintai Mu by Dadali

masa minum teh ~*irjune*~ pada 11:24:00 AM 2 uncang teh
Lagu yang tengah 'in' sekarang ni. Sangat touching....so jom share dan layan jiwang sama2....




mengapa kau pergi, mengapa kau pergi
di saat aku mulai mencintaimu
berharap engkau jadi kekasih hatiku
malah kau pergi jauh dari hidupku


menyendiri lagi, menyendiri lagi
di saat kau tinggalkan diriku pergi
tak pernah ada yang menghiasi hariku
di saat aku terbangun dari tidurku



aku inginkan dirimu datang dan temui aku
kan ku katakan padamu aku sangat mencintai dirimu
aku inginkan dirimu datang dan temui aku
kan ku katakan padamu aku sangat mencinta



menyendiri lagi, menyendiri lagi
di saat kau tinggalkan diriku pergi
tak pernah ada yang menghiasi hariku
di saat aku terbangun dari tidurku



aku inginkan dirimu datang dan temui aku
kan ku katakan padamu aku sangat mencintai dirimu
aku inginkan dirimu datang dan temui aku
kan ku katakan padamu aku sangat mencinta

semoga engkau kan mengerti tentang perasaan ini
maaf ku telah terbuai akan indahnya cinta
maaf sungguh ku tak bisa untuk kembali padamu
maaf ku telah terbuai akan indahnya cinta

aku inginkan dirimu datang dan temui aku
kan ku katakan padamu aku sangat mencintai dirimu
aku inginkan dirimu datang dan temui aku
kan ku katakan padamu aku sangat mencinta




Thursday, September 15, 2011

Kebanggaan Menjadi Anak Jati Perak

masa minum teh ~*irjune*~ pada 11:17:00 AM 4 uncang teh
Saya bangga menjadi anak Perak kerana:

  1. No IC utk yang lahir di negeri Perak ialah 08. Saya suka no 8 dan bagi kaum Cina no 8 ni adalah no bertuah....sebab tu saya suka.
  2. Plat pendaftaran kereta untuk negeri Perak bermula dengan huruf 'A'. Kalau untuk result exam, gred A adalah yang terbaik. Sebab tu saya suka.
  3. Salasilah Kesultanan Negeri Perak masih lagi bersambung dengan keturunan Kesultanan Melayu Melaka. Kalau betul-betul belajar sejarah, memang tak putus sebenarnya keturunan Kesultanan Melayu Melaka dengan kerabat Perak walaupun satu masa dahulu Kerabat Perak pernah diculik oleh Kerajaan Acheh untuk menjadi pemerintah Acheh satu masa dahulu.(Rujuk Portal Raja Kita - Perak)
  4. Walaupun saiz negeri Perak kecil sedikit dari negeri Pahang, tetapi negeri Perak antara negeri yang mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi seperti negeri Selangor.
  5. Negeri Perak ada 10 daerah yang mana daerah ke 10 adalah daerah Kampar yang telah diwartakan beberapa tahun yang lepas.
  6. Muka bumi negeri Perak ni pelbagai. Ada kawasan bukit, lembah, tepi laut, pedalaman. Korang boleh menikmati kepelbagaian bentuk muka bumi negeri Perak ni bila melalui Lebuh Raya Utara Selatan. Bila melalui kawasan Tanjung Malim sampai ke Ipoh dan seterusnya ke Kuala Kangsar, itu adalah kawasan berbukit tetapi bila melalui dari Kuala Kangsar ke Parit Buntar, itu adalah kawasan lembah yang subur. Laluan lebuh raya pun takde la lurus macam nak pergi KL-JB, sbb korang akan masuk keluar terowong dan akan melalui gaung serta laluan pun bengkang bengkok....sangat mencabar bila memandu di laluan negeri Perak ni.
  7. Rakyat negeri Perak ni pelbagai. Kalau negeri Johor sangat dikenali dengan keturunan Bugis dan Jawa, tapi kat negeri Perak ni korang akan jumpa dengan keturunan Jawa, Acheh, Mendailing, Siak, Banjar, Boyan selain daripada keturunan Melayu Perak dan keturunan Orang Asli. Selain tu terdapat juga orang berketurunan Kedah dan Pulau Pinang terutamanya di Utara Perak yang lebih dikenali sebagai orang kampung.
  8. Oleh sebab saiz negeri Perak yang besar dan ada 10 buah Daerah, jadi bahasa yang digunakan di negeri Perak ni pelbagai. Kalau kita ke negeri Kedah dan Pulau Pinang, kita tau diorang akan guna bahasa utara saja. Tapi kalau datang ke negeri Perak macam loghat dan bahasa boleh di dengar. Antaranya, di Perak Utara yang bersempadan dengan negeri Kedah dan Pulau Pinang, penduduk lebih senang berbahasa utara, tetapi kalau ke daerah2 yang berada di tengah2 negeri Perak, barulah akan kedengaran bahasa Perak macam citer Hantu Kak Limah Balik Rumah yang ada panggilan awak, kome, deme, mike, ayo, cerciter....dan sebagainya. Itu pun bergantung juga kepekatan loghat Perak tu. Kalau di Kuala Kangsar loghat Peraknya takde la pekat sangat berbanding dengan loghat Perak penduduk Parit. Manakala bagi kawasan yang bersempadan dengan Selangor macam Tanjung Malim dan Teluk Intan tu bahasa yang digunakan lebih kepada stail percakapan macam orang KL....takde dah loghat Perak tu.
  9. Yang paling best kat negeri Perak ni adalah bila tiba musim durian. Aku tak tau la ape jenis durian musang king ke, durian burung ke durian klon ke durian kampung ke, yang aku tau durian tu sedap dan aku suka makan. tapi yang aku nak bagi tau adalah kat negeri Perak ni terdapat banyak kawasan yang mempunyai dusun durian yang besar antaranya kawasan Bukit Gantang, Kampung Gajah, Selama. Untuk pengetahuan ini kawasan bukit ni dan memang buah durian dia sangat sedap.Aku pernah dengar cerita ada yang sanggup datang dari jauh semata2 nak makan durian Perak especially durian Bukit Gantang yang sangat sedap. Terus terang aku cakap aku jarang makan durian beli sbb kat rumah aku arwah tok wan aku dah ready tanam 2 3  pokok durian masa dia hidup dulu untuk anak cucu dia. So kalau musim durian tu aku cuma perlu balik kampung, tunggu dan dengar je durian jatuh terus cari dan terus buka dan makan. Freshkan.....hahhahah......
  10. Kalau korang perasan negeri Perak je ada nama tempat yang ada kiri dan kanan. Contohnya Bota Kiri dan Bota Kanan serta Lambor Kiri dan Lambor Kanan. Aku tak tau la ape pasal ada kiri dan kanan ni tapi aku buat kesimpulan sendiri maybe sebab kawasan-kawasan ni di pisahkan oleh Sungai Perak kot. Tapi ingat ye nama aje sama tapi disebabkan ade kiri dan kanan maka ianya berbeza. Contohnya macam Bota tu. Kat Bota Kiri kebanyakkan penduduknya adalah orang utara atau orang Banjar. Jadi kalau datang ke sini masih lagi kedengaran loghat utara tu dan bahasa Banjar tu. Tapi kalau pergi ke Bota Kanan, kebanyakkannya adalah orang Perak yang berbahasa Perak yop dan yong tu. 
  11. Perak ni banyak bandar lama yang tertubuh masa zaman kegemilangan bijih timah dulu. Aku suka panggil bandar koboi walaupun takde la macam koboi sangat sbb bandar ni lagi best dari Kangar ni. Antara bandar lama adalah seperti Taiping, Gopeng, Bidor, Tapah, Teluk Intan dan lain-lain lagi. Kalau korang lalu di kebanyakkan bandar ni bangunan lama dia sama je.
  12. Sangat menjadi kebanggaan aku sebagai anak jati Perak ialah rentak lagu Negaraku diambil dari rentak lagu Terang Bulan yang menjadi lagu kegemaran penduduk negeri Perak satu masa dahulu dan juga merupakan rentak lagu rasmi Negeri Perak 'Allah Lanjutkan Usia Sultan'.
  13. Oleh kerana negeri Perak merupakan negeri kedua terbesar di Semenanjung Malaysia, jadi negeri Perak bersempadan dengan 5 buah negeri iaitu negeri Kedah dan Pulau Pinang di utara, negeri Kelantan dan Pahang di Timur dan negeri Selangor di Selatan. 
  14. Pelukis kartun tersohor Malaysia yang glamer dengan siri Kartun Lat iaitu Datuk Lat asalnya orang Perak. Selain tu ramai juga orang seni dari kalangan orang Perak seperti Mamat Khalid, Datuk M. Daud Kilau, Jamal Abdillah, Datuk Jins Shamsudin dan lain-lain. 
  15. Aku bangga menjadi orang Perak sebab mak ayah aku pun orang Perak juga yang mana mak aku adalah berketurunan Jawa dan ayah aku pula berketurunan Banjar. 
Nota_jari: Sumber adalah dari pengalaman sendiri dan pakcik google serta makcik wikipedia.
 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea