Monday, February 25, 2013

The Magellan Sutera Hotel

masa minum teh ~*irjune*~ pada 10:33:00 PM
Assalamualaikum wbt

Dah lama aku nak story pasal hotel yang aku menginap masa aku join conference kat Sabah hujung tahun 2012 lepas. Ingat tak lagi, kalau tak ingat boleh la cross check kat sini.

Masa kat Sabah tu aku menginap kat The Magellan Sutera Hotel.Hotel Magellan ni adalah antara rangkaian hotel dalam pengurusan Sutera Harbour Resort. Selain Magellan, ada 2 lagi hotel lain yang ada dalam kawasan resort ni iaitu The Pasific Sutera Hotel dan juga Marina.

View dari pantai

Magellan ni antara hotel yang mahal di Sabah. Aku tak tau la berapa bintang punya standard tapi since aku turun kat airport KK, bila aku mention aku stay kat Magellan, semua orang Sabah pakat-pakat pandang aku macam tak percaya je. Adakah benar budak ni nak duduk kat hotel mahal, banyak pula duit dia. Realitinya, kalau tak sebab aku jadi presenter paper untuk conference tu, tak mampu la aku nak bermalam kat hotel ni dik non oii. Mahal sangat. Untuk bilik yang just mengadap garden and pool aje pun dah cecah RM561 semalam. Inikan pula untuk bilik yang mengadap laut, dah cecah RM630 dah. Itu baru saiz deluxe aje, bukan saiz suite, koman-koman confirm cecah seribu lebih untuk satu malam. Hai.....setakat rate pegawai kerajaan kelas ketiga macam aku ni mana la lepas. Nasib baik join conference, so semua accomodation dah termasuk dalam yuran conference tu la. Kalau nak harap aku sendiri yang bayar, even untuk bilik harga 300 lebih pun sampai 10 kali kira duit dalam wallet, ini kan pula untuk bilik harga 500 ringgit, aku ingat tak sempat nak balik Semenanjung la gamaknya.

lobi hotel, ini je mampu nak snap

Jadi tetamu kat hotel ni memang rasa special. Elok-elok sampai aje pintu teksi diorang bukakan, walaupun ko datang just naik teksi cabuk aje. Lepas tu diorang akan bagi welcome drink untuk ko sambil berehat dan tengok laut. Masa aku check in, bellman tu yang uruskan semuanya. Apa yang aku buat, melepak kat lounge sambil minum air koktel aje la sambil berangan jadi orang kaya sekejap. Hahahah....

Elok-elok aje aku masuk bilik, Subhanallah, sangat cantik dan hebat. Terus aku jatuh cinta. Bilik kat Park Royal Penang dengan Bayview Penang pun tak sehebat Magellan. Standard la kan bilik 500 lebih. Yang best tu bilik air dia siap ada bath tab ngan shower rain. Lepas tu dinding bilik air ade tingkap, so sambil ko berendam boleh la sambil ko tengok berita tv. Time-time tu terus aku teringat kat bestie aku si Rafe, kalau dia datang sure akan tergedik-gedik suka hati. Ish kalau nak cerita pun payah juga sebab tak tau nak stori. Baik layan gambar aje kan. Biar gambar yang bercerita.

Bilik aku mengadap garden dan dapat katil twin.

  Ade tingkap yang boleh buka kat bilik mandi
sinki bilik air pun cantik
view dari balkoni bilik 

pantai Magellan yang cuma seluas sekangkang kera je

marina

Tapi satu aje la yang tak best pasal Magellan ni iaitu pantai dia. Kat Sabah ni pantai dia bukan pantai pasir tapi pantai batu. Kat hotel tu ada la kot sekangkang kera keluasan pantai. Nak berkubang pun rasa tak selera. Itu pasal la kalau orang datang Sabah suka nak pergi ke pulau-pulau yang bersepah kat Sabah ni sebab pantai kat pulau-pulau tu lagi cantik.

Tapi, overall memang menarik kalau stay kat Magellan ni. Sarapan dia superp dan banyak pilihan juga. Sedap-sedap juga la. Kebetulan masa conference day tu lunch also provided, so aku boleh kata makanan dia overall memang sedap especially dessert. Ooo...lupa nak stori, kalau nak pergi ke bandar KK tak perlu nak pening-pening kepala sebab hotel ni ade sediakan perkhidmatan shuttle bas ke downtown. Cuma perlu bayar tiket RM3 untuk pergi balik. Map pun disediakan untuk kemudahan pelancong.

Bonus untuk pelancong Muslim. Ini memang aku puji sangat-sangat. Selama aku pergi jalan-jalan dan stay kat hotel aku rasa hanya Magellan ni yang sediakan sejadah. Aku tak tau la kat orang lain, tapi untuk diri aku, tak lama aku masuk bilik room service datang dan bagi sejadah serta jadual waktu solat. Kalau selama ni aku terpaksa solat berlapikkan tuala atau kain batik, tapi kat Magellan aku selesa solat atas sejadah. Selain tu, setiap hari selepas kemas bilik, room service akan tinggalkan coklat dan juga penanda buku sebagai souvenir. Best kan. 

Walapun dah hampir 3 bulan aku pergi Sabah, tapi aku masih lagi teringat-ingat kat sana. Rasa-rasanya kalau honeymoon nanti pilihan aku sure akan ke Sabah. Dan yang penting, aku nak stay kat Magellan lagi. Best ooo....So, kena la simpan duit kan.

0 uncang teh :

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea