Thursday, September 19, 2013

Perang Dengan Semut

masa minum teh ~*irjune*~ pada 12:33:00 AM
Assalamualaikum wbt.

Sekarang ni aku dah melancarkan perang secara besar-besaran dengan semut. Segala jenis teknik dan taktik perang aku buat. Perang gerila, perang saraf, perang psikologi, perang dingin...semualah aku buat. Semua ni kerana rumah aku ni menjadi port masyarakat semut gatal yang sangat banyak.

Aku nak tanya...adakah ini sindrom rumah baru? Sebab masa rumah tengah renovate bagai takde pulak nampak semut berbaris balik dari ladang. Ini tak, pantang je ada makanan terdedah atau aku buang sampah jenis lebihan makanan, konpem tak lama mana semut hurung. 

So, inilah alat perang aku.....
Normal aje...aku guna penyembur racun aerosol dan juga cecair serai wangi. Aerosol tu aku sembut kat bakul sampah dan juga dinding serta laintai kalau nampak masyarakat semut sedang bergumbira. Yang serai wangi tu pula aku buat mop lantai every weekend (kalau rajin). Aku pernah baca satu blog ni dia bagi tau dia guna serai wangi untuk halau semut. Tapi kat rumah aku ni semut tu bukan dihalau tapi seolah-olah dijemput datang.

Takpelah, aku usaha je. Tapi kena ambil kira halaman rumah aku yang belum terurus tu. Mungkin itu juga yang menyebabkan penambahan koloni semut kat rumah aku. Wallahualam.

0 uncang teh :

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea