Friday, October 16, 2015

Tips Memakai Gaun Maxi

masa minum teh ~*irjune*~ pada 8:13:00 PM
Assalamualaikum wbt.


Korang suka pakai gaun maxi tak? Aku suka je. Dalam koleksi aku ada 3 pasang gaun maxi yang aku beli masa anak dara dulu. Memang selesa sangat especially masa mengandungkan Cik Umar dulu memang aku pakai gaun maxi aje pun. 

Sebenarnya gaun maxi ni sangat sesuai kalau kita pakai untuk bersantai dihujung minggu. Ini kerana dengan memakai gaun maxi kita akan kelihatan lebih feminin dan dapat menyerlahkan lagi penampilan kita. Sebenarnya kalau korang nak tau, gaun maxi ni merupakan dress yang berpotongan labuh hingga ke bahagian buku lali. So, setiap wanita tanpa mengira umur dan bentuk badan adalah sesuai untuk menggayakan pakaian jenis ini.

Kat sini aku nak share la beberapa tips pemakaian koleksi gaun maxi agar kelihatan lebih menyerlah.

1. Memakai dengan outerwear

Ni yang paling simple dan mudah. Kebanyakkan maxi yang kita jumpa kan jenis takde lengan dan bertali. So cara yang paling mudah dan selamat untuk kelihatan bergaya dengan gaun maxi ni adalah dengan menggayakanbersama outerwear macam cardigan, jacket dan blazer. Kalau kena dengan gaya, gaun maxi yang kelihatan santai boleh kelihatan elegan dan mungkin juga formal jika digayakan dengan outerwear yang sesuai. Betul tak?

2. Gayakan bersama tali pinggang (belt)

Gaya yang kedua pula dengan memakai tali pinggang sebagai aksesori tambahan yang digayakan dengan gaun maxi korang. Penggunaan tali pinggang seperti ini adalah sesuai untuk wanita yang bertubuh langsing dan tinggi

3. Pemakaian Cropped shirt

Bagi wanita yang mempunyai tubuh badan yang agak berisi, anda boleh kelihatan lebih langsing dengan menggayakan gaun maxi anda dengan pemakaian cropped top sebagai outerwear.

4. Pemilihan kasut yang bersesuaian
Selain tu gaun maxi juga boleh digayakan dengan memakai kasut yang sesuai. Dengan memakai heels atau boots ianya dapat menjadikan anda kelihatan lebih elegan dan formal. Manakala jika hanya memakai sandals pula boleh menjadikan anda kelihatan lebih santai.

5. Gaun maxi untuk Muslimah
Opss!! Oppss!!....macam mana pula dengan wanita Muslimah? Jangan risau, gaun maxi juga sesuai untuk wanita yang bertudung. Kenapa? Sebab macam yang yang kita dah sedia maklum gaun maxi ni adalah berpotongan longgar dan boleh digayakan dengan outerwear seperti cardigan labuh, jaket ataupun blazer. Selain tu boleh juga memakai inner tshirt berlengan panjang untuk menjadikan gaya lebih santai. Selebihnya hanya gayakan dengan pemakaian tudung yang sesuai maka akan menjadikan pemakaian gaun maxi anda telah pun menutup aurat. 

Macam mana? Rasa-rasa lepas baca tips ni macam nak sambar lagi sehelai je gaun maxi. Tapi memandangkan aku still lagi breastfeed Cik Umar maknanya kena la hold dulu niat nak menyambar tu. Nanti payah pula nak selak. Tapi bagi gadis-gadis bujang kat luar tu, ape kata korang bergaya dengan gaun maxi, mesti nampak lagi cute.


2 uncang teh :

Ayu Rashid said...

lawa... jangan beli 1.. tapi 3 terus heheheheh

~*irjune*~ said...

x bli pun ayu....cuci mata je....hahhaha

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea