Friday, August 29, 2014

Age Is Just A Number

masa minum teh ~*irjune*~ pada 10:30:00 PM 2 uncang teh
Assalamualaikum wbt

I wish to myself...

to me


So...

p/s: this is the back dated entry that I should post on my birthday. But since on that day I was so busy, only today I have the time to wish to myself. 

Tuesday, August 19, 2014

PTPTN

masa minum teh ~*irjune*~ pada 6:00:00 PM 4 uncang teh
Assalamualaikum wbt

Picture credit to Google

p/s: Dah hampir 10 tahun kerja tapi hutang PTPTN tak habis-habis lagi. Ntah bila la nak free from PTPTN ni.

Spring Cleaning: Kemas Dapur Mana Yang Termampu

masa minum teh ~*irjune*~ pada 11:31:00 AM 8 uncang teh
Assalamualaikum wbt.

Ini cerita weekend lepas. Selepas berzaman aku membiarkan rumah aku diuruskan oleh En.Syg, akhirnya weekend lepas aku gagahkan juga diri aku ni untuk mengemas bahagian dapur dulu. Aku memang mengaku, since aku disahkan mengandung ni, last aku all out mengemas rumah aku masa usia kandungan aku 2 bulan. Lepas tu aku jadi malas sangat nak mengemas, memang ketara sangatlah rumah aku tu bersepah tapi takdelah sampai menyemak biji mata (eh!...boleh ke? hahahha).

Ini adalah keadaan dapur aku sebelum aku start mengemas. Ruang yang ada cuma cukup-cukup untuk aku buat keje memasak je. Semua benda main aci letak je dengan anggapan kendian-kendian baru nak kemas. Tapi kendian-kendian aku tu ambil masa juga la.
Tengok...area rak pantri aku yang sangat sepah. Kordial minuman ngan penyembur serangga pun boleh ada kat level yang sama.
Agak-agak korang berapa lama aku tak cuci dapur aku tu? Malaskan aku ni.
Tu dia...main aci letak je kat rak pinggan aku ni. Siap ada botol kosong pati delima lagi tu.
Dengan polistren bersepah atas kaunter. Adoi laaa...

Itu belum lagi aku tunjuk keadaan dalam kabinet bawah tu. Main aci letak je kuali, belanga dan periuk asalkan tak nampak serabut. Tak sanggup aku nak tunjuk keserabutan itu disini.

Jadinya, dengan tenaga yang tak seberapa ini, sambil mengesot-ngesot dilantai, mak labu ni pun gagahkan diri untuk mengemas. Susun apa yang patut. Sapu apa yang perlu. Jadi inilah sebahagian yang mampu mak labu ni siapkan dengan kudrat yang ada.
Satu level rak pantri aku ni untuk bahagian minuman dan biskut aje. Segala jenis minuman milo, ribena, susu semua ada kat sini. Level lain aku masih kekalkan untuk simpan peralatan memasak aku macam blender dan tefal actifry aku tu.
Ini kaunter bahagian bawang. Sapu-sapu kemas-kemas dari segala percikan minyak yang ada. Segala jenis sos untuk memasak aku letak dalam bakul putih tu, manakala bakul merah tu pula untuk botol lada dan serbuk secukup rasa aku. Yang lain-lain masih kekalkan fungsi yang sama.
Bolehlah...nampak la berkilat dan kemas sikit berbanding sebelum ni.
Takde banyak sangat pun yang berubah. Tu sebonjot plastik tu adalah plastik kosong yang aku tak sempat nak lipat dan kemas lagi. Pelan-pelan kayuh. Kain buruk untuk lap kaki pun still nampak bersepah lagi kat lantai.

Ikutkan hati memang nak setel semua cepat-cepat. Tapi vitamin M ni banyak sangat. Semua yang nak dibuat kene tunggu mood rajin datang dulu. Tapi takpelah, buat sementara waktu ni aku buat mana yang termampu dulu. 

Dapur dah setel, lepas ni nak kemas ruang tamu pula. Adoyaiii....kene buat pelan-pelan la ni.

Monday, August 18, 2014

Aku dan Trimester Kedua

masa minum teh ~*irjune*~ pada 8:00:00 PM 0 uncang teh
Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah...minggu ni kalau ikut kiraan aku dah masuk minggu ke 23, dalam trimester kedua dah sekarang ni. Tapi minggu lepas aku pergi scan, aku dalam minggu yang ke 22. Ralat seminggu kat situ. Tapi takpe, yang penting due date tu tetap maintain pertengahan Disember ni. Insya Allah.

Hasil daripada scan (buat scan ultrasound je pun kat klinik), Alhamdulillah baby sihat. Dan harapan aku (sentiasa berdoa kepada Allah) semoga baby akan kekal sihat sehingga dilahirkan dan sehinggalah dewasa. Insya Allah.
Ni scan masa minggu ke 16 kalau tak silap aku la. Masa awal bulan Julai dulu. Gambar scan ni doktor print baby dalam keadaan baring kalau tak silap aku, tapi nampak macam baby tengah menonggeng la pula. Ish tak senonoh betul anak aku ni. Hahahaha.
Ini pula gambar scan masa minggu ke 22 (tapi dalam scan ni dia tulis minggu ke 21). Gambar atas yang bulat tu gambar kepala baby dan yang bawah tu gambar baby tengah baring.

SSF Alor Setar

masa minum teh ~*irjune*~ pada 3:26:00 PM 0 uncang teh
Assalamualaikum wbt.

Pengumuman...Pengumuman...

Kepada peminat hiasan Inggeris dan juga peminat hiasan dan dekorasi rumah, jom kita gi terjah kedai SSF cawangan Alor Star. Ni antara cawangan SSF yang baru sahaja dibuka ni. SSF ni dibuka di Tingkat 4 Star Parade. 

Aku ni kiranya tau dah lambat dah ni, sbb SSF ni dah dibuka since bulan 6 haritu. Nampak sangat macam dah lama tak menjejak kaki kat Star Parade ni. Malas nak membebel panjang, jom layan gambar aje la kan.
Aku naik ke tingkat 4 ni guna lif, keluar-keluar lif terus jumpa SSF ni.

Abaikan kerusi putih kat luar tu ye, tu bukan kerusi SSF tu.

Berderet aksesori rumah berwarna putih

Nampak botol ni teringat botol sos cili yang berlambak kat rumah tu.

SSF...English style...putih...memang tak dapat dipisahkan

Raga untuk susunatur pun warna putih

Bunga-bunga kat SSF ni memang cantik

Memang berkenan tengok bunga kat SSF ni

Idea deko ni

Idea untuk recycle botol-botol kosong kat rumah

Bunga lagi...

Meja ni sangat rustik gaya dia..aku jadi sangat suka

Idea bilik tidur

Koleksi sofa bed pun ada juga

Koleksi katil...yang penting RM kena banyak la...

Pasu bunga putih

Itu ajelah gambar yang sempat aku snap. Nak ambil gambar banyak-banyak pun takut juga kot-kot nanti kena marah. Tapi memang teruja juga la bila masuk SSF ni. Macam-macam idea dekorasi yang boleh kita dapat walaupun gaya di SSF ni lebih kepada gaya Inggeris.
 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea