Monday, June 24, 2013

Kalkulator

masa minum teh ~*irjune*~ pada 1:44:00 PM
Assalamualaikum wbt

Hari ni nak cerita pasal kalkulator pula. Untuk orang teknikal macam aku ni, kalkulator amatlah penting dalam kehidupan seharian. Lagi-lagi kalau yang berkecimpung dalam arena akademik. Sangatlah penting terutamanya bila nak kira markah pelajar.


Ini adalah kalkulator yang aku guna sejak dari zaman matrik tahun 1999, sampai la aku habis mengaji master tahun 2012. Seingat aku hanya sekali je aku pernah tukar bateri kalkulator ni iaitu masa tahun 2003, time exam final year. Ye la kan, saat genting tu, so aku tanak la disebabkan kalkulator habis bateri aku kena extend. Lepas dari tu aku dah tak tukar bateri dah sampai la aku sambung ngaji master tahun 2009. Masa tu nak juga aku tukar bateri baru ataupun nak beli kalkulator baru terus, tapi asik tertangguh je. Last-last berjaya juga lulus semua exam walaupun dalam hati cuak gila takut bateri kong. Walaupun macam tu, kalkulator ni masih lagi boleh digunakan, dan bateri pun still ok lagi. Cuma papan display dia tu je yang dah lusuh, tanda kalkulator ni dah out of date.



Ini pula kalkulator baru aku. Baru je beli. Aku beli pun sebab pergi kedai teman adik aku beli kalkulator, so aku beli sekali la untuk diri aku. Rupa still lagi sama macam yang lama, melainkan terdapat beberapa penambahan fungsi. Display pun makin canggih. Semua jenis pengiraan arimetik boleh terus kira siap boleh simpan formula (yang ringkas aje la). Sekarang ni aku dok terkial-kial study pasal kalkulator ni. Adat orang akademik la kan, semua benda nak kena study dulu sampai paham baru rasa yakin nak apply. So sekarang ni manual penggunaan tu aku baca macam baca buku teori litar, baca sikit try n error. Itu pun still tak paham juga. Setakat operasi tambah, tolak, darab dan bahagi yang biasa tu aku paham la. Nak yang complicated sikit, lambat la sikit

0 uncang teh :

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea