Thursday, July 28, 2011

Rumah Pertama

masa minum teh ~*irjune*~ pada 5:24:00 PM
Ini bukan cerita pasal skim rumah pertama tu sbb aku pun tak berapa clear sangat dengan skim tu. Tapi ini aku nak cerita pasal rumah aku sendiri la. Ade ke sesapa yang nak dengar ini cerita? Bukan niat nak membanggakan diri tapi yela kan...kalau betul2 nak banggakan diri sape yang nak dengar. Itu riak namanya. Jadinya aku cerita la kat blog ni. Atleast boleh gak diulang baca sebagai diari...konon-kononnya la.

Alhamdulillah...syukur pada Allah swt akhirnya loan rumah aku lulus. Nama pun aku ni staf gomen jadi sudah tentunya loan gomen la yang aku minta. Mesti ade yang kata, dah loan gomen confirm lulus kan. Betul loan gomen ni kalau cukup syarat confirm lulus tapi sbg orang yang baru 1st time nak minta loan gomen ni ade la juga sikit2 rasa takut kat dalam diri. Yela...orang lain gaji dah mantap, yang aku ni pula gaji dok merangkak lagi of course la aku risau.

Masa aku gi try apply loan umah tu aku bukannya ada buat preparation pun. Ok...ade la aku gi 2 3 kali kat pemaju nak tgk rumah tapi takde niat pun nak beli. Just survey2 aje. Macam rumah yang aku beli ni pun, sebenarnya dah start dari tahun lepas dah pemaju pacak papan iklan cakap ada rumah dalam pembinaan dibuka untuk jualan. Masa tu aku just lalu tengok aje la. Rumah pula nampak dari jalan so setiap hari aku ni macam mengikuti la perkembangan pembinaan rumah tu. Mula2 nampak biasa aje la, walaupun dalam hati dah niat nak beli rumah. Kiranya take time juga la nak gi pejabat jualan tu. Last2 hujung bulan 3 ke bulan 4 aku gi la bertandang ke pejabat jualan rumah tu untuk tanya pasal rumah. Tanya macam mana nak buat loan. Tanya prosedur pembelian. Tanya bila rumah nak siap. Banyak juga la yang aku tanya. Kerani jualan tu pula ramah jadi seronok la nak sembang. Tanya punya tanya rasa cam menarik pula so aku gi buat booking mulut la untuk lot umah yang aku minat tu. Hampir sebulan juga la aku amik masa untuk bagi duit booking. Cina kerani jualan tu pula dah semakin kerap call aku minta nak confirm pasal rumah tu. Masa tu macam2 yang aku fikir. Tapi oleh sebab aku ni suka buat benda try and error so aku letak la duit booking tu RM1000. Hah senyap sekejap cina kerani jualan tu.

Masa nak uruskan semua dokumen tu memang aku tension skit la. Lepas sign SNP nak kena prepara dokumen plak. Dah la prosedur kat tempat keje aku ni banyak sangat songeh. Terpaksa la aku terkejar-kejar nak sediakan dokumen pada saat2 akhir. Masa sediakan dokumen ni aku rasa give up sebenarnya. Dalam hati dah cakap kalau tak beli rumah takde la aku nak buat benda remeh temeh ni sorang diri. Lagi pula dengan budget yang tak cukup lagi la aku jadi tawar hati nak beli rumah. Dalam hati kalau loan tak lulus pun aku tak kisah. Nasib baik dapat lawyer yang ok. Hantar dokumen last minit pun takpe dan dia pos terus kat unit pinjaman rumah kerajaan tu dan tak perlu kena bayar penalti sebab lambat hantar permohonan.

Jujurnya aku ni bukannya ade cukup simpanan pun nak beli rumah. Bukan kata takde duit langsung, tapi cuma tak cukup. Korang tau la preparation untuk beli dan untuk masuk rumah baru ni bukan sikit. Paling2 koman pun atleast kena ada cash RM10k - RM15k untuk duit lawyer dan duit nak masuk rumah. Simpanan aku pula hanya cukup untuk bayar yuran pengajian semester akhir master-ji aku. Memang menangis juga la aku masa fikir pasal semua ni. Tapi Allah tu maha kaya, dia sentiasa membantu hambanya yang lemah yang sentiasa memerlukan bantuan-Nya. Alhamdulillah, Allah sentiasa membukakan pintu rezeki kepada hamba-hamba-Nya. Yang penting kita kena usaha, fikir dan sentiasa meminta bantuan dari-Nya. Sekarang ni, Alhamdulillah duit lawyer dah berjaya aku sediakan. Duit untuk bayar baki yuran tertangguh dan juga yuran untuk semester akhir pun dah berjaya aku kumpul. Cuma skrg tengah kumpul duit untuk duit masuk rumah aje. Takde la nak kumpul sampai RM10k, tapi kalau boleh lepas duit untuk buat grill dan untuk wirering rumah pun jadi la. Yang lain2 tu leh fikir kemudian. Nasib baik la barang rumah aku dah lengkap, so takde la aku terkapai2 nak lengkapkan peralatan rumah plak. Cuma sofa dengan meja makan je yang takde lagi. Itu boleh fikir kemudian.

Gambar hanya hiasan je. Tapi lebih kurang macam ni la bentuk rumah aku.

Nota_jari: dalam dok berjimat cermat simpan duit, tapi kuih raya dah order sampai 6 jenis. hahahha....

2 uncang teh :

Nurul Shashabilla Ahmad Sukri said...

Salam.. baru jumpa blog saudari sebab nak cari maklumat tentang pembelian rumah pertama. Saya baru bekerja gomen belum sampai sebulan pun dan berminat nak beli rumah. duit booking dah bayar untuk satu rumah yang saya berkenan di area Sg Petani dan sekarang tengah tunggu loan approve saja.

Saving saya tak banyak apatah lagi duit KWSP. Ciput je sebab masih baru mula kerja. Nak kumpul duit untuk bayar deposit rumah, rasanya saya cuma boleh buat personal loan saja untuk cukupkan duit.

What do you think?

~*irjune*~ said...

Saudari,..
nanti saya buat entry pasal ni ye based on my opinion. tq

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea