Thursday, July 28, 2011

Rumah Pertama

masa minum teh ~*irjune*~ pada 5:24:00 PM 2 uncang teh
Ini bukan cerita pasal skim rumah pertama tu sbb aku pun tak berapa clear sangat dengan skim tu. Tapi ini aku nak cerita pasal rumah aku sendiri la. Ade ke sesapa yang nak dengar ini cerita? Bukan niat nak membanggakan diri tapi yela kan...kalau betul2 nak banggakan diri sape yang nak dengar. Itu riak namanya. Jadinya aku cerita la kat blog ni. Atleast boleh gak diulang baca sebagai diari...konon-kononnya la.

Alhamdulillah...syukur pada Allah swt akhirnya loan rumah aku lulus. Nama pun aku ni staf gomen jadi sudah tentunya loan gomen la yang aku minta. Mesti ade yang kata, dah loan gomen confirm lulus kan. Betul loan gomen ni kalau cukup syarat confirm lulus tapi sbg orang yang baru 1st time nak minta loan gomen ni ade la juga sikit2 rasa takut kat dalam diri. Yela...orang lain gaji dah mantap, yang aku ni pula gaji dok merangkak lagi of course la aku risau.

Masa aku gi try apply loan umah tu aku bukannya ada buat preparation pun. Ok...ade la aku gi 2 3 kali kat pemaju nak tgk rumah tapi takde niat pun nak beli. Just survey2 aje. Macam rumah yang aku beli ni pun, sebenarnya dah start dari tahun lepas dah pemaju pacak papan iklan cakap ada rumah dalam pembinaan dibuka untuk jualan. Masa tu aku just lalu tengok aje la. Rumah pula nampak dari jalan so setiap hari aku ni macam mengikuti la perkembangan pembinaan rumah tu. Mula2 nampak biasa aje la, walaupun dalam hati dah niat nak beli rumah. Kiranya take time juga la nak gi pejabat jualan tu. Last2 hujung bulan 3 ke bulan 4 aku gi la bertandang ke pejabat jualan rumah tu untuk tanya pasal rumah. Tanya macam mana nak buat loan. Tanya prosedur pembelian. Tanya bila rumah nak siap. Banyak juga la yang aku tanya. Kerani jualan tu pula ramah jadi seronok la nak sembang. Tanya punya tanya rasa cam menarik pula so aku gi buat booking mulut la untuk lot umah yang aku minat tu. Hampir sebulan juga la aku amik masa untuk bagi duit booking. Cina kerani jualan tu pula dah semakin kerap call aku minta nak confirm pasal rumah tu. Masa tu macam2 yang aku fikir. Tapi oleh sebab aku ni suka buat benda try and error so aku letak la duit booking tu RM1000. Hah senyap sekejap cina kerani jualan tu.

Masa nak uruskan semua dokumen tu memang aku tension skit la. Lepas sign SNP nak kena prepara dokumen plak. Dah la prosedur kat tempat keje aku ni banyak sangat songeh. Terpaksa la aku terkejar-kejar nak sediakan dokumen pada saat2 akhir. Masa sediakan dokumen ni aku rasa give up sebenarnya. Dalam hati dah cakap kalau tak beli rumah takde la aku nak buat benda remeh temeh ni sorang diri. Lagi pula dengan budget yang tak cukup lagi la aku jadi tawar hati nak beli rumah. Dalam hati kalau loan tak lulus pun aku tak kisah. Nasib baik dapat lawyer yang ok. Hantar dokumen last minit pun takpe dan dia pos terus kat unit pinjaman rumah kerajaan tu dan tak perlu kena bayar penalti sebab lambat hantar permohonan.

Jujurnya aku ni bukannya ade cukup simpanan pun nak beli rumah. Bukan kata takde duit langsung, tapi cuma tak cukup. Korang tau la preparation untuk beli dan untuk masuk rumah baru ni bukan sikit. Paling2 koman pun atleast kena ada cash RM10k - RM15k untuk duit lawyer dan duit nak masuk rumah. Simpanan aku pula hanya cukup untuk bayar yuran pengajian semester akhir master-ji aku. Memang menangis juga la aku masa fikir pasal semua ni. Tapi Allah tu maha kaya, dia sentiasa membantu hambanya yang lemah yang sentiasa memerlukan bantuan-Nya. Alhamdulillah, Allah sentiasa membukakan pintu rezeki kepada hamba-hamba-Nya. Yang penting kita kena usaha, fikir dan sentiasa meminta bantuan dari-Nya. Sekarang ni, Alhamdulillah duit lawyer dah berjaya aku sediakan. Duit untuk bayar baki yuran tertangguh dan juga yuran untuk semester akhir pun dah berjaya aku kumpul. Cuma skrg tengah kumpul duit untuk duit masuk rumah aje. Takde la nak kumpul sampai RM10k, tapi kalau boleh lepas duit untuk buat grill dan untuk wirering rumah pun jadi la. Yang lain2 tu leh fikir kemudian. Nasib baik la barang rumah aku dah lengkap, so takde la aku terkapai2 nak lengkapkan peralatan rumah plak. Cuma sofa dengan meja makan je yang takde lagi. Itu boleh fikir kemudian.

Gambar hanya hiasan je. Tapi lebih kurang macam ni la bentuk rumah aku.

Nota_jari: dalam dok berjimat cermat simpan duit, tapi kuih raya dah order sampai 6 jenis. hahahha....

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan

masa minum teh ~*irjune*~ pada 4:25:00 PM 0 uncang teh
Hari ni dah hari Khamis, esok Jumaat, lusa dah Sabtu, tulat hari Ahad dan selepas itu....Isnin....mentari 1 Ramadhan 1432H muncul kembali. Alhamdulillah, Insya Allah aku masih lagi berkesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan, bulan yang penuh dengan keberkatan, bulan yang penuh dengan kemuliaan dan bulan yang penuh dengan keampunan. Bulan yang dibukakan semua pintu Syurga dan ditutup semua pintu Neraka. Bulan dimana semua syaitan diikat dan semua Malaikat berdoa meminta rahmat Allah untuk semua penghuni langit dan bumi. 


Tahun ni sekali lagi aku menyambut puasa di bumi Perlis. Seingat aku la, semenjak 6 tahun aku bekerja di Perlis ni, takde sekali pun aku sempat menyambut puasa dengan keluarga aku. Ade sekali kot, tahun 2008, masa 1 Ramadhan tu aku ada kar kampung tapi malangnya masa tu pula tengah bendera merah, jadi takde makna la nak sambut puasa. Lagi best tahun ni sekali lagi aku sambut puasa sorang2. Bukan sambut puasa sorang2 tapi memang sepanjang bulan puasa tu aku akan berbuka dan bersahur sorang2. Adatlah bila duduk sorang takde housemate. Lagi pula ni bukannya first time aku puasa sorang2, jadi takde masalah pun aku nak hadapinya cuma mungkin sedikit kesunyian la sbb takde geng untuk meraikan kemeriahan sebulan berpuasa. Nasib baik jiran depan rumah aku dah jemput untuk sama-sama berbuka dan menunaikan terawikh sepanjang bulan Ramadhan ni. Alhamdulillah.....meriah la juga sambutan Ramadhan kali ni.


Lagi satu yang bestnya tahun ni aku tak perlu la nak sahur dalam bas dah. Dah tak perlu nak travel ke Shah Alam sbb sepanjang bulan puasa ni masih lagi dalam mood cuti semester. Lagi pula aku pun dah habis dah semua kelas subjek master-ji aku, cuma yang tinggal hanya nak siapkan Projek II master-ji aku je.

Alhamdulillah.....syukur kepada Allah.


Akhir kata...Semoga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan paling bermakna dalam hidup aku, seolah-olah ia adalah Ramadhan terakhir untuk diri aku.

Nota_jari: gambar credit kepada En. Google.

Monday, July 11, 2011

Cerita Si Broadband

masa minum teh ~*irjune*~ pada 4:08:00 PM 0 uncang teh
Ini saya nak bercerita......

Hai....nama saya Broadband. Kadang-kadang tuan saya panggil saya si jalur. Ada masa dia panggil saya si cedas. Macam2 la nama yang tuan saya panggil ikut sedap mulut dia je. Tapi tak kisah la kan janji saya ada juga nama. Oh! saya ni kucing betina. Nak tau kenapa nama saya jadi broadband....sebab corak bulu saya tu corak jalur so bila Puan Besar (Mak tuan saya tu la) bagi nama kat saya jalur lebar, tuan saya tukar pi panggil saya Broadband. Ntah ape ape ntah tuan saya tu.

Asal saya dari Perlis. Tuan saya kutip saya dan adik beradik saya kat tepi jalan. Bab ini memang saya berterima kasih kat tuan saya sbb sudi nak kutip kami adik beradik ni ikut dia balik ke Perak. Kalau tak mesti kami adik beradik mati kebuluran di tepi jalan tu. Oleh sebab kami dikutip dari Perlis, jadi Tuan Besar (ayah tuan saya) bagi kami gelaran Cucu Tok Perlis. Hmmm......ade kaitan ke?

Inilah adik beradik saya. Diorang ni memang kebulur makan. Tuan saya nak snap gambar pun diorang boleh tak perasan sebab kusyuk sangat menjilat buah durian. Tapi saya tegak aje sbb saya terkejut bila tuan saya snap gambar kami. Yang sebelah kiri kaler oren belang putih tu nama dia si kuning. Dia ni aje yang jantan. Manakala yang sebelah kanan tu nama di si lembik la, si lembab la....ikut suka ape yang tuan saya nak panggil la juga. Dia ni betina macam saya.

Masa kami mula2 datang dulu kami ni kecil la sangat.

Inilah saya masa mula2 sampai dulu.

Ini pula si kuning

Ini pula si lembik.

Ye saya tahu background gambar kitorang ni tak cantik, almaklumlah masa awal2 datang ke rumah tuan saya ni tak tahu lagi susun atur rumah jadi kat bilik air ini aje la yang sempat kami explore.

Sekarang ni kami dah besar sikit. Terima kasih kat tuan saya serta Tuan dan Puan Besar sebab sudi menanggung makan minum kitorang. Tuan saya tu siap bekalkan kitorang dengan makanan jenama Tesco lagi. Tapi ape pun favourite kitorang tentulah nasi dan ikan goreng. Nyum nyum nyum....memang makan sampai kenyang dan lepas tu boleh tido.

Ye...saya dengan si kuning memang kamceng sikit. Kami selalu buat honar dalam rumah. Main sana main sini, lari sana lari sini.

Si lembik ni pula memang suka buat hal sendiri. Tengoklah, dia ni memang selekeh sikit. Tuan dah bagi mandi pun suka main selekeh-selekeh.


Oklah, saya dah penat bercerita la. Nanti lain kali kalau tuan saya izinkan saya cerita lagi. Sekarang ni saya nak tido.

Ape lagi, saya nak tido la...bye....
 Tamat...............

Sunday, July 3, 2011

Perhimpunan BERSIH

masa minum teh ~*irjune*~ pada 5:08:00 PM 0 uncang teh
Renung-renungkanlah..................


Ini barulah the real Perhimpunan BERSIH. Sambil berarak bawa sekali penyapu dan tong sampah sambil BERSIHkan jalan. Hahahahha......

Nota_jari: Ada berani????
 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea