Friday, February 1, 2013

Keluh Kesah Rumah Baru

masa minum teh ~*irjune*~ pada 1:56:00 PM
Assalamualaikum wbt.

Ini cerita luahan hati sempena persiapan untuk berpindah ke rumah baru. Bukan niat nak menunjuk tapi sekadar meluahkan keletihan menguruskan hal rumah.

Kepada sesiapa yang pernah dan sedang mengalami perkara macam aku ni, mesti tau betapa penatnya untuk menguruskan hal rumah ni. Dari mula nak beli rumah, berurusan dengan pemaju, urusan dengan peguam, dapat kunci rumah dan seterusnya hal-hal berkaitan renovation dan juga proses perpindahan. Bagi mereka yang sudah berpasangan pun masih lagi mendengar keluhan di hujung bicara, ini kan pula aku yang dok single mingle but not available ni. Penat ooo. Kadang-kadang menangis gak ler sorang-sorang waktu nak lelap mata tu.

Seperti yang sudah sedia maklum, nak masuk rumah baru ni bukan je boleh masuh cuci kaki sambil melenggang kangkung. Nak kena gak ada cash dalam tangan. Paling-paling kurang 10k hanya untuk grill, lampu, wirering dan langsir. Kira ni anggaran kasar untuk persiapan sebuah rumah tidak termasuk budget untuk perabot. Kalau termasuk perabot dan juga kitchen cabinet kena la sediakan at least 20k. Itu memang paling ciput punya budget. Nak buat renovation macam nak letak plaster syiling, extend rumah, ganti pagar at least kena ada 30k dalam tangan. Selepas tu kalau nak deco-deco untuk menjadikan rumah itu adalah rumahku syurgaku, get ready la 50k cash dalam tangan. Ini anggaran kasar aku aje. Kemungkinan sedikit kurang atau kemungkinan sedikit lebih. Dalam hal ni perancangan dan budget mesti selari. Kalau budget besar boleh la buat major renovation. Tapi kalau budget ciput, buat ajelah apa yang penting dahulu.

Macam aku ni, budget awal untuk rumah baru ni aku peruntukkan sebanyak 10k. Tapi bila buat re-calculation aku tambah budget gi jadi 15k including budget beli perabot tetapi tidak termasuk kos untuk buat kitchen cabinet. Tapi bila aku kira-kira balik secara kasar, aku rasa dan aku agak aku nye perbelanjaan untuk masuk rumah baru tu dah nak cecah 20k. Ini termasuk la barang-barang deco-deco yang aku beli menggunakan duit gaji aku. Fuhh....penat den.

Penat tu memang penat. Penat nak fikir pasal wirering, pasal grill, pasal beli lampu kipas, pasal langsir, pasal nak cat rumah, pasal nak basuh rumah, pasal nak pindah rumah. Lagi penat bila tengok duit mengalir macam air. Sedih.....sangat-sangat bila tengok duit dalam akaun makin kurang. Kadang-kadang terfikir juga, alahai menyesalnya beli rumah sebab habis duit simpanan aku dalam bank. Kalau sewa tak perlu la nak fikir sikit punya teruk macam ni. Rumah sewa kita masuk cuci kaki je. Kalau ada kerosakan ke ape ke yang tak puas hati, report aje kat land lord. Tapi bila fikir balik, tak rugi beli rumah ni sebab rumah adalah aset jangka panjang. Jadi aku nak tak nak terpaksa juga la bertahan sedikit sementara nak boleh bernafas semula. Sekarang ni memang sesak ya amat.


Gambar atas tu adalah sebahagian daripada barang-barang yang aku beli untuk pindah ke rumah baru. Sebahagian lagi ada kat kedai perabot. Dengan kipasnya, dengan lampunya, dengan meja ikea nya, dengan cadar selimutnya, hanya untuk memastikan aku selesa untuk pertama kali tidur di rumah baru.

0 uncang teh :

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea