Tuesday, February 26, 2013

Penyeri Rumah: Wirering Dan Cat

masa minum teh ~*irjune*~ pada 12:31:00 AM
Assalamualaikum wbt

Hallo...dah lama tak story pasal rumah. Orang lain sibuk story pasal rumah, aku pun menyibuk juga nak story. Hahahaha...

Ok...Rumah kesayangan aku baru je siap wirering dan di cat. Wirering aku takde la hebat sangat tapi banyak juga la aku tambah point baru untuk suis dan soket. Almaklumlah, kat rumah sewa sekarang ni banyak betul soket, so ralat pula rasanya kalau kat rumah sendiri kurang soket.

Untuk rumah aku ni, aku guna kombinasi lampu downlight LED dan pendarfour. Lampu LED ni aku beli jenama Oxy One, dan aku letak kat ruang tamu dan master bedroom aje. Nak letak kat semua ruang rumah, tak termampu la aku sebab mahal sangat. Selain tu, ada juga aku beli spotlight 10W LED dari jenama yang sama juga. Spotlight ni aku beli sebab murah dan rasa macam "eh! best pula kalau beli". Hahaha....Sama juga lah dengan lampu gantung, Asalnya aku beli 2 lampu gantung untuk aku letak kat ruang tamu dan sebagai penyeri ruang makan. Sekali bila aku budget-budget lampu yang nak dipasang, aku rasa lampu gantung untuk ruang makan tu tak matching dengan ruang tamu. So ending cerita dia, lampu untuk ruang makan tu aku letak kat porch. Untuk makluman, ruang makan aku ni kongsi satu pelan lantai dengan ruang tamu.


Untuk kipas pula, aku guna jenama KDK. Tak kisah la untuk kipas dinding pun aku pakai KDK juga. Gila berlagak sebab pakai kipas jenama mahal. Tapi tak kisah la kan, alah membeli menang memakai. Yang penting kipas KDK ni memang dipercayai tahan lama. 

Semua lampu dan kipas ni aku borong di kedai Houses Lighting di Puchong. Mak oii...jauh benor aku membeli sedangkan rumah aku di Perlis. Tapi serius, berbaloi aku beli kat kedai tu sebab murah. Lagi pun adik aku kan dok kat Shah Alam, so masa hujung tahun hari tu pergi jalan-jalan sana terus la memborong. Alkisahnya, aku beli lampu kat kedai ni pun selepas baca blog wife kawan aku. So terus la aku simpan impian untuk pergi ke kedai tu. Kebetulan adik aku pun excited juga, dia pun kata kedai tu murah, jadinya ape lagi, beramai-ramai la kami pergi survey. Kebetulan dia pun dalam proses nak beli rumah, so dia pun amik peluang untuk survey la.


Lokasi kedai ni jangan tanya aku sebab aku ni datang dari Perlis. Yang aku tau kedai ni bersebelahan dengan highway LDP kalau tak silap aku. Aku pergi ni pun just follow adik aku dengan husband dia aje. Tapi jangan risau sbb google je sure kuar banyak info pasal kedai ni. Aku pun main aci google aje.

Lepas siap wirering, kena la jalankan tugasan penting sebelum mencuci rumah, iaitu mengecat rumah. Untuk aktiviti ni aku minta tolong dengan En.Syg ler (nanti aku cerita pasal En.Syg pula).Walaupun dengan En.Syg, upah tetap kena bagi juga kan sebab takde ape-ape ikatan lagi, cuma belum diberi la. Kalau lepas aku bagi tu dia tak terima, hahahah...masuk poket sendiri la gamaknya kot untuk shopping. Tapi aku tolong cat juga kan so rasanya takde la mahal kot bayaran yang En.Syg nak charge kat aku.

Untuk cat rumah ni, aku pilih cat jenama Nippon Paint. Bukan sebab aku nak menunjuk yang aku guna cat mahal, walaupun sebenarnya cat Sancora pun mahal juga, tapi sebab aku memang minat dengan rangkaian warna-warna Nippon Paint ni. Boleh juga dikatakan, aku suka cat ni sebab pengaruh iklan dan rancangan tv. Dulu kan ade rancangan Deko Bersama Selebriti kat TV3 tu guna cat jenama sama, so dari situ la aku dah pasang impian yang aku nak cat rumah aku dengan jenama Nippon Paint sahaja.

Abaikan cat jenama Glidden tu sebab nak beli cat HiGloss jenama Nippon dah habis.

Kos untuk cat ni makan nilai hampir 500-600 gak ler. Tapi dah berkenan kan. Mahal pun redah juga ler. Untuk ruang tamu tu aku memang bercita-cita nak cat dengan warna hijau. Mula-mula tu nak kaler putih kehijau-hijauan, tapi tukang nak cat cakap nanti tak boleh nak beza warna asal dengan warna yang nak dicat. Jadinya aku pilih satu tone dark dan untuk warna feature wall (gaya eric leong yang kena ada feature wall), aku pilih warna hijau (coklat) kotor.


Nippon PRO 0022(N1) Pear Green / Nippon 9503(N1) Haystack

Untuk master bedroom pula, plan asal aku nak cat dengan warna neutral macam warna coklat lembut, warna khakis ke but not creme. Ini pula pengaruh rancangan makeover orang putih la yang suka cat semua dinding dengan warna yang sama. Tapi bila dah cat aku rasa macam warna tu suram aje. Maybe sebab bilik aku terlindung dan kurang mendapat cahaya matahari walaupun ada tingkap. So, last-last nak tak nak kena juga ler pilih kaler lain untuk feature wall. So untuk feature wall ni aku letak warna merah hati gelap untuk menunjukkan elegan tu. Jadi masa kat kedai cat aku jadi rambang mata nak pilih tone warna merah yang macam mana, sehingga akhirnya En.Syg decide satu warna ni yang sangat cantik la juga pada pandangan mata aku. Hai...En.Syg ni pun bakal jadi penduduk tetap rumah aku tu jadi kena la amik juga pendapat dan pandangan mata dia. Bila letak warna merah kat bilik ni maka bilik ini akan jadi lebih hangat dan ghairah. Hahahahaha...gatal terlebih la pula aku ni.

Nippon 9514(N1) Beach Sand / Nippon 5133D Remember Rose

Warna untuk dapur adalah warna yang paling aku suka dan dramatik. Mula-mula tu aku memang tak tau nak cat dengan warna apa, tapi bila aku nampak satu rumah jiran aku tu dicat dengan warna biru lembut, terus aku berkenan dengan warna tu. So ape lagi, masuk kedai cat aku hunting warna biru idaman kalbu la. Bila dah cat dapur rasa nyesal pula sebab tak cat warna ni kat ruang tamu. Kalau tak mesti ruang tamu aku lagi luas kan. Tapi ape pun dapur aku dah macam dalam laut pula aku tengok. Hahahaha...


Nippon 1151P Cool Wave

Untuk bilik kedua aku tak cat sebab siling tinggi. Payah nak mendongak. So aku kekal dengan warna yang pemaju dah bagi. Tapi untuk bilik ketiga, aku cat dengan baki-baki warna yang sedia ada dan aku tambah dengan satu warna light purple untuk satu dinding. Jadinya, overall bilik belakang ada 4 warna. Dah tak ikut konsep atau tips-tips mengecat yang disyorkan oleh para pereka dalaman.

Nippon 6171P Sheer Lilac (sebab tu tak nampak warna dia)

Untuk semua warna ni mungkin berbeza daripada warna asal sebab kesan kamera hp aje kan. Jadinya kalau nak tengok secara real tu kena gi beli sendiri la ek. Tapi boleh juga buka website Nippon Paint Malaysia untuk tengok warna-warna terkini yang disyorkan oleh pihak Nippon Paint.

0 uncang teh :

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea