Tuesday, August 4, 2015

Raya 2015

masa minum teh ~*irjune*~ pada 4:28:00 PM
Assalamualaikum wbt.

Oit...dah 19 hari bulan Syawal baru nak update pasal raya ke? kikikikiki...sori ye geng. Aku baru berkesempatan nak ngadap laptop ni. Tengah-tengah free of charge ni, aku sempatkan diri aku nak update pasal raya tahun 2015.
gigih aku edit picture ni masa malam raya sambil menyusukan Umar Hayyan

Raya tahun ni 1st time aku beraya luar dari negeri Perak. Turn raya kat Perlis. Merasalah beraya sebagai anak perantau. Kalau tanya feeling raya, memang macam tak terasa langsung sebenarnya. Nasib baik dah ada anak ni, ada la semangat nak sambut raya.

Hujan emas di negeri orang. Hujan batu di negeri sendiri. Baik lagi negeri sendiri. Amboi bermadah pula aku ni. Yelah...walaupun ada orang kata raya kat Perlis ni best...especially kat kampung En.Syg tu, tapi bagi aku biasa aje. Kenapa aku kata biasa....sebab elemen-elemen raya tu kurang. Setakat bunyi mercun sampai jam 2 3 pagi...takdenye meriah. Nasib baik la bos kecik aku tak meragam. Ok....apa elemen penting raya selain mercun dan bunga api...of course la lampu pelita. Ini memang kurang kat kampung En.Syg. Dah ler tu dengan umah in law pun takde lampu pelita....aisey....memang takde feeling la. Compare ngan kampung aku, seawal 21 Ramadan lagi diorang dah pasang pelita. Memang cantik ler nampak lampu pelita tu meliuk lentuk bergerak.

Pagi raya tu aku memang bangun awal. Macam mana ler chek tak bangun awal....ramai benor askar mentua aku balik umah. Alhamdulillah...tahun ni semua adik beradik En.Syg dapat beraya kat Perlis. Memang kelam kabut ler rumah. Lagi sadis...air pula takde time malam raya tu. Nasib baik pagi tu ada....kalau tak...hmmm....tak tahu ler den. 
tu dia askar-askar mertua aku...korang kira ler sendiri

Umar Hayyan pun bangun awal juga. Elok je dia sarapan (makan solid food)...terus dia poo poo. Sebelum En.Syg nak pergi masjid, cepat-cepat minta tolong En.Syg sama-sama uruskan Umar and then cepat-cepat aku pula gi mandi. Nasib baik...kalau tak memang tak sempat ler nak mandi awal sebab Umar pula asik melekat ngan aku.
Sempat snap picture Umar dengan abi aje masa pagi raya tu

Usai solat raya, masa untuk bergambar. Sempat la aku kaler sikit-sikit muka aku. Maklumlah...nak bergambar. Tapi sayangnye...kami tak sempat nak bergambar sefamili raya tahun ni sebab Umar hentam tidur awal. Alahai....Kalau ada pun gambar kami bertiga cuma gambar yang di snap dalam kereta masa gi beraya time petang. Nak pergi beraya awal pun terbantut sebab kes Umar tidur la. Siap kene kejutkan Umar sebab nak ajak dia gi beraya. Nasib baik Umar tak meragam.
Bersama ipar dan biras-biras....semua dah berpunya ye.

Yes...tema raya kami tahun ni hijau lagi, macam tahun lepas. Semua ni gara-gara baju Umar ler. Bila nak beli baju Melayu untuk Umar takde warna biru lembut yang sesuai, jadinya warna hijau pucuk pisang yang kami pilih sebab abi Umar kata boleh recycle baju raya tahun lepas. So ummi Umar folo aje la. 
Dengan kak biras yang sulong ni...

Cerita pasal baju raya pula, aku sebenarnya dah beli baju secara online. Memula nak beli tu aku dah try baju kawan aku yang sama size ngan aku and rasa ok. Bila dah beli aku terasa baju tu macam besar sikit. Hahahah....nak kata aku kurus ler tu kan. Kikikiki...so terpaksa la beli baju lain pula. Sebelum tu masa balik kampung dah ada terbekenan dengan baju kurung ni tapi En.Syg kata nanti dulu sebab baju yang beli online tu belum sampai. Jadi aku sebagai isteri yang mendengar kata, folo aje la cadangan laki aku tu. Sekali bila nak beli baju raya tu...jenuh pusing 1 pekan Jitra nak cari baju tapi langsung takde yang berkenan. Mostly baju raya yang dijual untuk tahun ni adalah jubah, dress dengan baju kurung moden. Aku pula nak baju kurung pesak atau kurung pahang. Senang nak menyusukan Umar. Last-last dapat juga ler sepasang baju kurung pesak kaler hijau...the only baju kurung pesak yang aku jumpa, kaler hijau dan size M serta murah. Ape lagi...rembat jangan tak rembat.
Completed 5 beradik En.Syg

Tahun ni aku all out beraya kat Perlis. Bukan beraya sakan ler.....tapi itulah perjanjian aku dengan En.Syg. Sebabnye tahun lepas aku dah all out beraya kat Perak. Orang lain raya kedua, atau paling lewat raya ketiga dah balik kampung yang satu lagi...aku pula raya ketujuh baru dapat balik Perak. Ok...janji balik daripada tak balik langsungkan. Oleh sebab kene raya kat Perlis lama, so hari-hari aku akan pastikan kami keluar beraya. Kehkehkehkeh...Alasan aku...aku nak merasa raya kat Perlis macam mana. Selain tu nak merasa kutip duit raya bagi pihak Umar pula. Raya ketujuh...En.Syg bagi green light nak balik Perak. Orang lain dah start keje aku baru balik kampung. Tapi tak merasa nak beraya banyak rumah ler sebab Umar pula demam masa raya kesepuluh tu. Jadinye...lepak umah aje la aku.
bos kecik lena dalam buai

Itulah citer raya aku untuk tahun ni. Nak kata raya sakan sangat tu takde la sebab raya diperantauan...kahkahkahakha....tapi tetap meriah dalam kesederhanaan. 
the only picture of us...

Anyway...Selamat Hari Raya Aidilfitri dan maaf zahir batin untuk semua pembaca dan kengkawan blog irjune.blogspot

2 uncang teh :

sumie said...

salam aidilfitri :) hopefully tak terlambat nak wish :) jemput singgah "rumah" :) http://passedalltargets.blogspot.com/

arysha_fayyadh said...

Assalam ijun,
tu diah haaaaihhhh
sakan beraya di perlis naaaaa

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea