Thursday, March 11, 2010

Mulut Laser vs Mulut Longkang

masa minum teh ~*irjune*~ pada 1:37:00 AM
Kejam sangat ke ngan tajuk aku kali ni? Hahahha.....takde la kejam sangat berbanding apa yang aku nak taip kat bawah ni.

Pernah jumpa dengan manusia yang spesis mulut longkang ni. Ye la...macam longkang yang sangat kotor dan berbau busuk (memang ada longkang yg nampak bersih tapi ade ke longkang yang bau wangi?), macam tu la jugaknye spesis makhluk yg bermulut longkang ni.

Manusia yg tergolong dalam kumpulan mulut jenis ni kebanyakkannya adalah jenis yg nampak aje bermulut manis di depan kita, tapi Masya Allah...di belakang kita ade je isu yg dia nak hentam. Pada mereka, mereka inilah yg paling bagus, baik dan caring (ok kita tau kan tugas longkang mmg bagus sbb ia saliran air kotor), tapi itu cuma dusta semata....dan hanya lakonan semata-mata. Pada aku, manusia yg jenis mulut longkang ni adalah manusia yg jenis busuk hati. Ye la kalau dah mulut tu busuk ( lain kali kumur dengan colgate plax ye), konpem hatinya akan busuk. Mengata dan menokok tambah cerita di belakang adalah hobi mereka. Tapi peliknya, kalau ada org yg menegur mereka ini, tak boleh pulak ditegur. Bak kata satu sms yg pernah aku terima dari seorang "kawan" aku masa aku nak tegur dia satu masa dahulu ialah, " Hang sapa yang nak tegur aku".

Pernah jumpa org yg bermulut laser atau dalam bahasa inggeris di panggil outspoken? Tak payah nak gi cari jauh2, tukang kuar entri ini a.k.a owner blog ini iaitu aku pun jenis mulut laser gak. Yup! aku ngaku sometimes aku ni laser gak orgnye. Kalau jenis tak puas hati atau perlu tegakkan keadilan atau kene keluarkan pendapat aku cakap direct je. Kesian kat kawan2 aku yg selalu kene sound direct ngan aku. Tapi syukurlah kawan2 aku ni jenis paham dengan perangai aku, aku sound direct, kene balas direct gak kadang2 tu. Hehehhehe.....

Bak kata sifat laser itu sendiri yang sememangnya sangat2 la mahal dan susah untuk digunakan kerana susah nak handle (hanya digunakan untuk keperluan yang perlu saje), macam tu la juga dengan manusia yang spesis mulut laser ni. Bukannye selalu kene bermulut laser, bila perlu aje baru sound. Selalunya secara spontan dr dalam hati yang tulus dan ikhlas (hahhahah...). Selagi upaya si mulut laser ini akan cuba untuk elak dr bercakap atau pun masih lagi berlapik (dalam sains fizik, laser boleh dikategorikan dalam 4 jenis kelas bermula dr kelas lemah sehingga laser kelas tinggi). So cakap berlapik bagi org yg jenis outspoken a.k.a mulut laser ni adalah ayat dr laser kelas lemah la. Kalau yg jenis ayat laser kelas tinggi tu aje yg jenis sound direct yg memang kena batang hidung tu.

Apa jadi bila si mulut laser jumpa si mulut longkang?

Hahahhah...inilah situasi yang menarik ni. Si mulut laser ni akan terus menjadi senyap selepas 2 3 kali mengeluarkan ayat "sound direct",(ye la laser kan sejenis bahan yg ekslusif) di mana situasi tegang itu cuma berhenti di situ juga. Tapi sesuai dengan sifat longkang yang sentiasa mengalir setiap masa (itupun kalau longkang tak tersumbat), isu yang sama pasti akan berlanjutan selama beberapa lama yg mereka mampu ceritakan. Kalau boleh dengan semua org dia nak citer dan siaplah akan ada la pertambahan auta yg terdiri dr "sampah - sarap".

Itu la pandangan aku mengenai isu yg aku post arini. Untuk pengetahuan, bukan aku sorang je yg berhadapan dengan isu ni, tapi aku percaya korang pun pernah jumpa dengan 2 spesis manusia ini, si mulut laser dan si mulut longkang.

Nota_jari: Gambar mungkin ada atau tiada kaitan langsung dengan entri ini. Hanya hiasan semata2.

4 uncang teh :

nsazwa said...

salam...
mmg akak menyampah sesgt dgn makhluk2 yg bermulut longkang ni...manis kat depan..busuk kat belakang...akak pun pernh post entry bkenaan ni...jom share.

http://nsazwa.blogspot.com/2010/02/apa-nak-jadi-la-dengan-orang-tua-tu.html

~*irjune*~ said...

btul tu kak....
mulut longkang ni kalau kita nak tegur pun diorang taknak terima sebab perasan diorang tu bagus

Lovely Bella said...

huhuhu dulu mase skolah2 n blaja aku rase aku mulut laser. and benci giler org yg mulut longkang n parit nih heheh salam melawat kengkawan meh la singgah :)

Anonymous said...

ada lagi satu istilah iaitu 'mulut puaka'yg ni cik june x nak komen ka..heheh

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea