Wednesday, January 1, 2014

Good Bye 2013....Welcome 2014

masa minum teh ~*irjune*~ pada 2:49:00 PM
Assalamualaikum wbt.

Sepatutnya entri ni aku kena buat semalam sempena hari terakhir 2013, tapi tak sempat sebab bila siangnya aku sibuk dengan sesi lab yang berlanjutan sampai 4 jam, manakala malam tu pula keluar dengan En.Syg jalan-jalan sekitar Kangar sambil tengok bunga api. 

Hari ini dah masuk tahun baru, dah 1 Januari 2014. Tahun bertukar tetapi aku tetap sama.

Wishlist?!
Aku ni bukan jenis spesis yang ada wishlish untuk setiap tahun. Aku jenis main aci ikut kepala otak sendiri je. Tak de la plan nak beli itu ke, beli ini ke, buat itu ke, buat ini ke. Sebab pada aku kalau aku tak dapat apa yang aku hajatkan tu, ianya akan menyebabkan aku jadi sangat-sangat sakit hati sebab terbeban dengan satu benda yang membebankan aku. Tapi ini bukanlah bermakna aku langsung takde hajat ape-apa dalam hidup aku, cumanya hajat aku tu adalah jenis yang open selama mana aku masih bernafas di bumi Allah ini serta diberi kesihatan yang baik oleh-Nya. 

Azam tahun baru...
Kalau tiap-tiap tahun aku selalu cakap nak cari 'azam' untuk diri aku tapi Alhamdulillah pada tahun 2013 aku dah jumpa 'azam' aku tu sendiri. Jadinya untuk azam tahun baru 2014 ni, seperti tahun-tahun sebelum ni juga, aku nak perbaiki lagi amal ibadat aku dengan Allah, dan teruskan berbakti untuk kedua ibu bapa aku serta famili aku. Dan of course ada satu azam baru yang aku nak tambah iaitu menjadi bidadari untuk En. Syg.

Jom kita review peristiwa-peristiwa yang berlaku sepanjang tahun 2013 yang lalu.
  1. Holiday ke Bandar Ho Chi Minh, Vietnam dengan kawan-kawan opis. 1st time buat passport dan pergi melancong ke luar negara ni. Seronok sangat.
  2. Terjebak dengan banjir kilat di kawasan rumah makcik aku kat Shah Alam masa aku pergi ke sana untuk tujuan shopping kat Sogo. Hampir 10 tahun kampung makcik aku tu tak banjir tapi tiba-tiba tahun 2013 tu kena serangan banjir kilat la pula. 
  3. Dilantik sebagai Pemangku Penolong Pendaftar opis aku. 1st time buat keja admin ni. Stress dan kelam kabut betul hidup aku selama 3 bulan pangku jawatan ni. Hari-hari balik rumah aku nangis sebab tekanan sangat.
  4. Akhirnya aku berpindah masuk ke rumah baru. Yahooo...rumah aku sendiri yang dibeli dengan titik peluh sendiri. Seronok sangat. Tapi tetap rasa sedih nak meninggal kejiranan di taman lama aku. 5 tahun dok menyewa kat situ. Syahdu ooo.
  5. Kelam kabut uruskan hal rumah baru seperti grill, langsir, cat, beli perabot dan juga urusan pindah rumah. Nasib baik ada En. Syg. Dia la yang banyak tolong aku. Kalau tak memang pancit gak la hidup aku ni.
  6. Siapkan kabinet dapur rumah baru. Ini part yang paling aku suka ni, buat kc.Tapi bila suka kena la berbaloi dengan harga kc tu. Tutup sebelah mata aje la kan.
  7. Selepas 2 tahun, Bos bagi workload untuk mengajar student diploma balik. Terkial-kial aku nak mengajar sebab selama 2 tahun ni aku rilek je jaga sesi makmal untuk student degree.
  8. Dapat anak buah baru. Hoyee...ini pun aku suka juga sebab adik aku dapat baby sulong dia. Darrien Rahman nama diberi. 
  9. Dapat ahli keluarga baru iaitu adik ipar baru. Adik lelaki aku berkahwin pada tahun 2013.
  10. First time beraya dengan adik ipar baru, tapi Darrien pula balik raya rumah paknek kat Serawak.
  11. Banyak habiskan duit bershopping kat Ikea je sebab nak penuhkan rumah baru dengan perabot yang sesuai. Kalau aku sendiri tak turun ke Ikea, aku pesan kat kawan-kawan yang balik KL untuk tolong belikan. Addicted betul aku dengan barang-barang Ikea ni.
  12. First time aku drive ke Ikea tanpa ditemani oleh adik aku si Jimah tu. Hahaha...siap sesat-sesat lagi. Tapi sekarang dah terrer dah jalan nak gi sana.
  13. Cik Kam datang Perlis...Yeay.....selepas hampir 8 tahun akhirnya kawan aku Cik Kam datang Perlis dan orang pertama dikalangan kawan-kawan aku yang datang ke rumah baru aku.
  14. Terjebak dengan penulisan blog mengenai idea susun atur dan dekorasi rumah. Sebelum ni blog aku ni tempat aku merepek dan merapu je. Tapi untuk 2013 akhirnya aku dah nampak hala tuju blog aku ni.
  15. Beraya sebagai orang bujang untuk kali yang terakhir dan sambut birthday sebagai orang bujang untuk kali yang terakhir gak.
  16. Jumpa ramai kawan-kawan blog yang mempunyai minat yang sama mengenai susun atur. Otai-otai diorang ni.
  17. Jumpa 'azam' tahun 2013 dah iaitu En. Syg.
  18. Dapat hadiah sempena birthday daripada En.Syg iaitu cincin risik.
  19. Akhirnya...aku bertukar status menjadi tunangan orang. 
  20. Terjebak dengan operasi DIY untuk majlis kahwin awal Februari nanti.
  21. Terjebak dengan kemahiran lukisan doodle. Sekarang ni dah tau sikit-sikit dah cara nak lukis doodle guna Excell ngan photoshop.
  22. Adik aku yang bongsu masuk uitm Arau dan adik aku yang no 5 dapat masuk balik ukm bangi selepas setahun bercuti.
  23. Bestfriend aku si Rafeah datang bercuti ke Bukit Merah dan akhirnya mak dia sampai juga ke rumah aku di Perak. Alhamdulillah. Si Jenap rafe pun akhirnya dapat berjumpa dengan Edward aku. Mazda love Honda. Hihihihihi.
  24. Mak aku masuk hospital sebab nak buat pembedahan lutut. Merasa la aku tidur kat hospital Taiping tu beberapa malam disamping berbakti kepada mak aku.
Aku rasa cukup kot review pasal diri aku sepanjang tahun 2013 ni. Walaupun nampak banyak sangat peristiwa yang berlaku pada tahun 2013 ni, tapi serius cakap, aku rasa tahun 2013 ni macam sekejap aje datang. Tup tup dah jumpa tahun 2014. Ape pun aku harap tahun 2014 akan bagi lagi banyak peristiwa dan kenangan baru yang lebih menyeronokkan untuk diri aku dan juga famili aku.

3 uncang teh :

cik hani said...

semoga 2014 memberi seribu rahmat untuk irjune sekeluarga dan jugal bakal pasangan nanti..

~*irjune*~ said...

tq cik hani...
saya pun doakan semoga cik hani akan sentiasa dirahmati suami isteri

nayfatimah rasyid said...

salam tahun baru dan selamat nak menjadi orang baru ...
salam kenal ..jemput singgah keblog saya dan add saya .. say dah add awak '-'

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea