Tuesday, March 18, 2014

Review: Goodie Bag

masa minum teh ~*irjune*~ pada 12:44:00 PM
Assalamualaikum wbt

Ada sesape yang tengah tunggu entry pasal susunatur ke? Sorilah geng, aku tak sempat nak snap-copy-edit gambar-gambar pasal susunatur untuk di 'up' kan sebagai entri. Nanti aku 'up' ok entri baru pasal susunatur. Sebelum tu kita buat flash back pasal goodie bag majlis kenduri aku awal Februari hari tu.

Untuk goodie bag ni aku dah ready untuk 2 bahagian. Satu bahagian untuk kenduri doa selamat dan marhaban yang diadakan pada waktu malam selepas majlis akad nikah aku. Dan satu bahagian lagi untuk majlis kenduri pada keesokkan harinya pula.

Untuk kenduri doa selamat, mak aku minta aku sediakan at least 50 goodie bag untuk diberikan kepada kumpulan marhaban. Pening juga la aku nak sediakan 50 bag tu sebab aku tak tau nak letak ape. Kalau nak letak souvenir yang sama macam souvenir kenduri nanti tak best pula. Fikir punya fikir sambil google dalam internet dan buat blogwalking kat blog-blog lain. So aku decided nak letak tasbih aje as souvenir. Tasbih ni aku beli kat Mydin Alor Star aje pun. Lepas tu nak kasi nampak cantik dan lawa, aku ikat dengan riben. 
Tapi bila dah siap semua dah rasa macam kosong aje. So masa aku jalan-jalan area Kangar ni aku masuk dalam satu kedai bunga ni dan jumpa souvenir plat gantung 'Allah Muhammad'. Nampak macam menarik dan comey. Harga pun berpatutan untuk 25 keping dalam satu paket. So aku rembat aje la. Ups!!...lupa..plat gantung ni aku lupa nak snap. Sori ye geng.

Tasbih aku ni aku beli paper bag macam angpau duit raya tu. Kaler pink. So nampak la kemas sikit kan bila nak letak dalam goodie bag tu.
Itu cerita pasal goodie bag untuk kenduri doa selamat. Untuk kenduri resepsi pada keesokkan harinya, aku dah sediakan 1000 goodie bag untuk para jemputan. Kali ni awal-awal aku dah plan nak letak something yang mencerminkan negeri kelahiran aku. Ape lagi kalau bukan labu sayung. Bangga beb jadi orang Perak ni. Untuk merealisasikan impian ni, gigih aku drive pergi beli sampai kat pusat pembuatan labu sayung di negeri Perak, kat mana lagi kalau bukan kat Sayung, Perak. Alaa..bukan jauh sangat pun nak gi sampai Kuala Kangsar dan terus ke Sayung. Kalau nak highway dari Tol Bukit Merah sampai Tol Kuala Kangsar tu just 45 minit je. Kalau ikut jalan dalam jauh sikit la..lebih kurang sejam lebih. 
Labu sayung ni aku tak beli banyak pun, sebab mahal sikit. Ini beli sebab nak bagi kat rombongan dari Perlis dan selebihnya untuk kawan-kawan aku la. Jadi untuk top up souvenir untuk bagi kat tetamu-tetamu yang lain, aku beli pasu tanah liat bentuk silinder.
Pasu tanah liat ni murah. RM1 je untuk sebiji pasu. So aku borong banyak sikit. Ini untuk tetamu-tetamu yang datang tak kira jauh atau dekat. Tapi itu pun macam tak cukup je. So aku tambah dengan beli kipas kain lagi 200 unit. Beli banyak-banyak dapat harga murah, so borong aje la. Tapi sayang, aku lupa nak snap kipas tu. Beli kat Kangar aje pun.
Selain pasu-pasu ni dan juga kipas, mak aku tambah lagi dalam goodie bag tu buah epal, kuih bahulu dan kuih peneram. Memang meriah la goodie bag aku tu (pada aku la), sebab plan aku nak letak pasu ngan epal je. 
Hahaha...jangan tak tau, sebab nak jimat budget punya pasal, semua souvenir ni aku letak dalam brown paper bag aje pun. Ala paper bag yang orang isi pisang goreng tu. Nampak tak yang paper bag ada riben biru, hijau dan kuning tu, itulah kipas yang aku cakap tu. Alaa....skrg ni kan trend goodie bag guna paper bag aje pun. Jimat sikit. Kalau tetamu nak buang tepi jalan pun aku tak ralat sebab beli pun murah je. Hahahha...

Nasihat aku kat b2b diluar sana tu, kalau kita boleh nak berjimat, kita jimat. Kalau dah boleh jimat, mungkin boleh guna duit yang lebih tu kat perkara lain pula. Lagipun hari kahwin ni hari kita as pengantin, so kena pandai-pandai budget la mana yang kita nak lebih guna duit dan mana yang kita boleh jimat duit. So semua perbelanjaan still under control dan within budget yang telah kita tetapkan.

Tak gitu?

0 uncang teh :

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea