Monday, March 8, 2010

Peraturan Sosial di Internet

masa minum teh ~*irjune*~ pada 11:39:00 PM
MUKADIMAH

Hujung minggu yang membosankan. Ingatkan bila takde kelas master-ji boleh la lepak2 tenangkan otak, tapi hal lain pulak yang jadi. Satu row soket tak boleh guna sbb CB asyik trip aje, dapur gas fiber tetiba je jadi retak seribu, dan kaki aku pula bengkak seperti perempuan mengandung cukup bulan. Tapi ironinye yang bengkak tu cuma jadi untuk sebelah kaki aje. Untuk menenangkan otak, aku pun jahit la manik kat baju kurung aku. So inilah jadinya, sempat siapkan bahagian leher dengan tangan sebelah aje, sebelah lagi tak siap sebab manik habis.


Tetiba rasa nak bangga diri pulak dengan hasil kerja tangan yang tak seberapa dikerjakan ni. Ahaks!


tengok, betapa bengkaknye kaki aku ni.

Betul2 punya sibuk sampai terlupa hari Ahad (7/3) tu birthday adik aku. So sini aku ambil kesempatan nak wish belated birthday untuk adik aku yang no 5 iaitu Ija da kruzzz....



aku letak la gambar konon2 nak promote adik sendiri...ahaks

**********************************

Kembali kepada topik asal. 3 4 hari sebelum hari ni memang ada siapkan 1 artikel tapi lepas aku review, rasa artikel tu macam tak best pulak. Edit sana, edit sini tapi tetap tak best juga. Takde 'ROH', bak kata akak Ogy masa jadi juri AF satu masa dahulu. Fikir punya fikir, tengah dok syampu rambut masa mandi maghrib tadi aku dapat idea untuk buat tajuk ni. Masa tu terasa macam keluar mentol lampu je kat atas kepala ni. (kesimpulannya bila otak jem so sila basahkan kepala tu kasi sejuk)

Kalau nak cakap pasal internet, dah banyak buku, artikel dan nasihat orang bijak pandai dah bagi sebagai tips ketika bersosial di dalam dunia internet. Tapi ada juga yang tak nak ambil iktibar. Sekarang, biar orang yang tak bijak pandai macam aku ni nak bg nasihat pulak. Ada ke tak yang nak dengar....???

Aku ni masuk dunia internet dah hampir 10 tahun. Mula2 dengan dunia chat, IRC...glamer..glamer masa tu. Time tu room yang glamer room Mamak, Kampung dan lain2 lagi la. Gila chatting masa tu memang tak hengat. Happy dengan IRC, Yahoo! messenger, MSN messenger, ICQ AOL pula yang muncul. Masa ni IRC dah tak pandang la. Lagi2 pulak time kat U dulu dah kene block, jadi good bye. Chatting kat Yahoo! memang best, siap ada icon2 lagi. Join pulak room2 kat dalam Yahoo! messenger tu, lagi ramai la manusia yang aku jumpa. Sosial punya pasal aku layan aje, nasib baik tak jadi sial. Sekarang ni semua messenger tu masih lagi kekal dan semakin up to date. Siap boleh webcam lagi. Mantopppp!!!!

Lepas alam messenger,wujud pulak alam baru..alam rangkaian sosial atau dalam bahasa inggerisnya social network. Wujud la Hi5, Friendster, Facebook, Twitter dan lain2 lagi. Walau apa pun jenis social network yang digunakan, tapi melalui aplikasi ni kita jumpa lagi ramai orang, siap boleh update status setiap hari, jumpa kawan2 lama, boleh main game dan ada juga aplikasi chatting. Wah....semua all in one. Kalau dulu orang jumpa jodoh dengan member chat, tapi sekarang orang akan jumpa jodoh dengan kawan di rangkaian sosial. Baru betul siber.....

Tapi, dengan semakin mantap teknologi ni, ramai yang salah guna perkhidmatan laman sosial ni. Laman sosial yang sepatutnya menjadi penghubung silaturrahim, jadi laman untuk melepas geram secara on the spot.Marah sikit, update status, bengang dengan org tu update, macam2 update. Contoh macam yang kat bawah ni.  





Boleh baca tak? Kalau tak boleh baca, buat2 aje la boleh baca juga. Ni memang ayat geram ni.....Sekali baca terasa sakit hati juga sebab aku ni anak dagang kat bumi Perlis ni, tapi 2 kali baca macam kelakar pula sebab memang ayat memang ala2 dialog drama tu. Heheheheh....ayat kampung betul. Tapi, bila malam ni aku try buka, statement ni dah hilang dah. Ownernye yang sangat bijak pandai ini dah delete. Nasib baik aku sempat print screen. Jadi ada la bukti nak tunjuk.
Seiring dengan laman rangkaian sosial, blog pun berkembang pesat. Provider blog yang paling glamer sekarang adalah dari blogspot dan wordpress. Melalui blog, lagi banyak benda yang boleh dikongsi dengan khalayak seluruh dunia. Blog ni macam ceramah la juga. Bila kita register untuk memasuki duni blog ni, macam kita minta permit dari pihak berkuasa untuk berceramah la. Walaupun, masa ceramah kita boleh nak cakap apa sahaja termasuk nak mengutuk, merapu, merepek, meraban, tapi  masih lagi diperhatikan dan dikawal oleh pihak berkuasa. Selagi masih terkawal dan tak mengganggu kehidupan masyarakat, jadi ko boleh go on berceramah. Macam tu juga kat blog. Ko boleh tulis apa saje, cerita apa saje, personal, hiburan, politik, business dan lain2 lagi. Selagi artikel tu tak mengganggu kestabilan masyarakat, ko masih ada peluang nak mengutuk, merepek, merapu dan meraban. (macam aku sekarang..ahhahahah).

Dalam dunia blog, follower adalah audien yang setia mendengar ceramah kita, dan pelawat2 yang datang adalah pengunjung di tempat berceramah tu. Nuffnang pulak adalah gerai2 yang dibuka di kawasan ceramah. Haaaa...tak ke sama situasi tu. Bayangkan.....bayangkan....

Tapi, pelikla kepada mereka2 yang menyalahgunakan peranan bersosial di internet ni. Laman sosial dan blog di salah guna sesuka hati. Terpikir juga aku, masa manusia2 ni menyalah gunakan aplikasi ni, tak terpikir ke yang apa yang dia terbitkan di blog dan laman sosial ni sentiasa dipantau oleh pihak berkuasa. Sekarang ni, undang2 siber semakin dikuatkuasakan. Pemerhati ada di merata-rata tempat. watch out!

Merujuk pada snap FB diatas, korang rasa ayat manusia tu ada ciri2 mengugut tak atau ciri2 yang akan mencetuskan huru-hara yang akan mengganggu kedamaian masyarakat?

Kesimpulannya, peraturan utama untuk bersosial di internet sebenrnya sama aje dengan peraturan sosial di dunia realiti. Tutur kata kena jaga...adab sopan kene diutamakan...cakap siang2 pandang2...cakap malam2 dengar2.


7 uncang teh :

Unknown said...

weiii... jun.... cantik la manik yg hg jahit dkt baju tuh.... menarik

~*irjune*~ said...

yeah..menarik tertarik da bom. hg dah beranak ke siti? anak laki ke pompuan.

Diana Ishak said...

siap sound 'ini perlis tempat aku' tuuu..

teringat dialog p. ramlee 'nanti hang pi aloq staq, paler hang aku putaq!'

~*irjune*~ said...

Mrs. green apple...perkataan "paler" ada double meaning tau....hahhahahha

Anonymous said...

cantek ijunnnn, kreatif la!

Anonymous said...

oit2..tenkiu2 ^_^

~*irjune*~ said...

huzz....pe yg kreatif tu....hahahhah.....

ija...u r most welkam..beng...keh keh keh khe

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea