Tuesday, August 20, 2013

Dining Area

masa minum teh ~*irjune*~ pada 1:40:00 PM
Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah...pejam celik pejam celik, hari ni dah pun masuk 13 Syawal. dah hampir 2 minggu la kita masuk ke bulan Syawal kan.

Lama dah tak update pasal deko rumah aku. Dulu pernah dah buat entri pasal deko-deko dan susun-susun masa mula-mula perabot sampai dan rumah baru siap dicuci bersih. Time tu lebih kurang, tunjuk dan lihat. Tapi dengan kedatangan Syawal ni aku ada la menambah beberapa dekorasi yang tak berapa nak berdekorasi untuk ruang makan aku ni. Ala tambah sikit je bagi nampak kemas.

Kenapa ruang makan je? Sebab rumah aku ni memang takde dining hall. Hahaha...yela...kalau dah ruang makan share satu pelan lantai dengan ruang tamu, macam mana nak buat hall pulak. Lagi satu, sebab malam tadi aku rasa meja makan aku ni kemas sikit berbanding ruang tamu aku yang penuh dengan kain baju yang belum dilipat. Jom layan cerita bergambar.


Rupa ruang makan aku, membujur lalu melintang patah
Inilah ruang makan aku. Takde la advanced sangat macam rumah orang lain. Cukup sekadar ada satu set meja makan berkerusi 6 sahaja. Hari tu dah cerita pasal cermin yang aku lekat kat dinding tu dalam entri 'mirror mirror'. Cermin murah je beli kat Ikea.

Karpet kelabu tu pula mula-mula tu aku letak kat ruang tamu. Tempat untuk aku landing guling-guling bila rasa bosan melapak kat sofa. Tapi bila aku dah beli karpet baru masa jualan lelong carpet Jakel time bulan puasa dulu, jadi aku pindahkan je ke ruang makan ni. At least ada juga tempat untuk lapik kaki masa menjamu selera.Selain tu bila dah letak karpet kelabu ni baru la terasa ruang makan aku ada connection dengan ruang tamu aku.

Masa entri aku yang mula-mula dulu ruang makan aku memang nampak 'dull' aje. Yelah...dengan meja warna putih, dinding warna hijau, karpet warna kelabu. Takde yang nak bagi naik seri langsung. Time tu apa yang aku nak buat cuma nak letak hiasan bunga warna merah je..supaya nampak naik seri sikit.

Tapi masa nak raya dulu, aku jalan-jalan ler kat area Arau tu, konon-konon saje je nak window shopping sebelum aku cuti raya. Bila sampai kat Kedai Borong Dinh tu nampak plastik lapik meja ni. Kebetulan aku memang nak cari plastik untuk lapik meja makan aku tu, sebab paham-paham aje la kan kalau dah warna putih tu memang senang sangatlah kotor. Plan asal just nak beli plastik transparent aje la. Tapi bila dah jumpa plastik yang bercorak bunga-bunga ni, terus berkenan. Murah je plastik ni, cuma RM10 untuk semeter kalau tak silap aku la. Aku beli 2 meter, konon budget meja aku tu besar sangat. Tapi bila balik dan ukur still ada lebihan lagi dalam setengah meter. Boleh la buat lapik laci pula. Lagi pun plastik dia tebal. 

Dalam hati ada taman, dalam brutal still ada feminin side punya
Betullah apa yang orang cakap, rumah kita ni kena ada juga sentuhan feminin macam bunga atau gambar, baru nampak naik seri tu. Walaupun corak bunga plastik tu warna oren, tapi aku rasa sangat matching dengan warna langsir dan cat dinding rumah aku yang berwarna hijau tu. Corak bunga tu pula sangat simple, jadi takde la aku sakit kepala bila balik dari kerja.

Suasana di pagi hari....cett
Lupa nak stori sikit, since bulan raya tak habis lagi, jadinya atas meja aku pun still lagi ada koleksi kuih raya ler. Balang raya tu aku beli masa bulan puasa tahun lepas. Beli kat Menang Glassware, satu set cuma RM9.90 kalau tak silap aku. Beli dengan harga ahli, pinjam kawan punya. So aku beli 4 set, 2 set aku bagi kat mak aku, dan 2 set pula untuk diri aku. Jadi tahun ni takde la aku gelabah nak beli set balang kuih sebab aku dah prepare dari tahun lepas. Masa balik dari kampung hari tu, aku siap-siap letak kuih dari rumah mak aku dan angkut letak dalam bonet kereta terus. Jadinya, kuih at rumah aku tu memang kuih limited edition aje la. Kalau habis...takde stok dah. Nama pun dah duduk rumah sendiri, kena la prepare kuih raya sendiri. Kalau masa duduk rumah sewa dulu, jangan harap la aku nak letak kuih raya bagai ni kat rumah aku.

Nota-jari: Setakat ni aku dengan adik aku aje la yang pulun bagi habis kuih raya tu. 

6 uncang teh :

Azi said...

rumah aku pun ada kuih raya tapi takdak balang cantik..bila nak mai raya rumah aku?

~*irjune*~ said...

hang plak bila nak mai beraya rumah aku...aku bukan setakat balang cantik...kuih cantik pun aku ada...hahhahaha

Azi said...

duit raya banyak tak???

let d new boss decide...haha..bos baru ni asik angin je bila bawak jalan..dah la tidoq bukan main ganas sekarang..seb baik mak dia tidoq ayu je..wakaka....

~*irjune*~ said...

mcm hg plak yg kemaruk duit raya...hahhahah....

anak hg tu ah start demand

Azi said...

besala..mak dia memang over.

~*irjune*~ said...

memang punnnn

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea