Wednesday, August 21, 2013

Karpet Jakel

masa minum teh ~*irjune*~ pada 9:42:00 AM
Assalamualaikum wbt.

Ingat tak dalam entri pasal bilik tido aku tu aku ada mention pasal karpet yang aku beli kat Jakel. Sebenarnya selain karpet tu aku beli satu lagi karpet untuk ruang tamu aku. Kira beli sekali la masa Jualan Lelong Karpet Jakel sempena Hari Raya dulu.

Karpet dalam bilik tidur aku jenis bulu-bulu. 

Kalau untuk bilik tidur aku beli warna kelabu jenis bulu-bulu. Ape ek orang panggil karpet ni..jenis shaggy ek. Ke aku silap...pandai-pandai je bagi nama ntah ape-ape ntah. Hahahaha..

So untuk ruang tamu ni aku beli karpet ala-ala English style. Nama karpet ni kalau tak silap aku jurujual tu panggil karpet Laura Ashley cap Jakel. Aku pun tak tau apsal nama dia Laura Ashley. Maybe sebab design dia adalah english style atau memang dia amik dari kedai Laura Ashley. So tolong jangan tanya aku ok pasal nama tu.

Karpet Laura Ashley cap Jakel ni bukan jenis bulu-bulu. Takde bulu panjang takde bulu pendek. Rata aje. Senang aku nak vakuum dan buang habuk. Selain tu takde habuk nak terperangkap kat celah-celak karpet. Lagi pula jenis aku ni bukannya rajin sangat nak buat maintenance rumah tiap-tiap hari. So beli je yang karpet yang jenis mudah nak diuruskan.

Lagi pula jenis karpet ni jenis cotton, takde la panas sangat bila nak baring. Dah ler cuaca kat Perlis ni panas. Kira ok la karpet ni. Kalau air tumpah pun senang nak kering. Aku pulak letak betul-betul bawah kipas siling...memang seronok kalau terlelap sejam dua ni.

Corak ala-ala English style

Simple je corak ni. Takde la serabut sangat. Sengaja aku pilih warna krim sebab nak bagi matching dengan warna bronze armchair aku. Lagi satu sebab ada bunga warna merah. Aku kan nak letak barang dekorasi warna merah je kat ruang tamu dan ruang makan aku. 


Asalnya aku nak pilih corak bunga besor-besor sebab bunga besor tu warna merah. Biar menonjol sikit warna dia tu. Tapi En.Syg tak berkenan pula. Kata dia corak tu tak lawa. Dia berkenan dengan corak bunga kecil-kecil ni. Jadinya aku pilih aje la corak bunga kecil ni walaupun dalam hati sangat-sangat berkenan dengan bunga merah besar itu walaupun coraknye tidak menarik sangat. Nak buat macam mana, kena la belajar bertolak ansur dengan En. Syg sebab dia pun ada share juga masa nak bayar harga karpet tu.

Harga....aku tak tau korang yang nak nangis ke atau aku yang nangis bila mengenangkan harga karpet-karpet ni. Untuk yang dalam bilik tidur tu harga dia dalam RM95 kot kalau aku tak silap, dan untuk karpet nama Laura Ashley cap Jakel ni harga dia RM250 kot. Lebih kurang macam tu aje la. Murah ke mahal? Aku try juga nak minta kurang harga tu tapi tak dapat sebab masa aku beli tu still di awal bulan puasa. Aku ingat kalau aku beli masa malam raya confirm dapat harga lagi murah kot. Tapi jadilah...kalau kat tempat lain dengan jumlah harga tu cuma sekeping karpet saiz sederhana besor je yang aku dapat. Ini boleh dapat 2 keping karpet, kira ok aje la kan (pejam mata sambil tanak pikir dah pasal harga).

Tapi aku sangat berpuas hati la dengan 2 keping karpet ni. Tempat aku guling-guling masa tengok tv dan masa aku nak melelapkan mata sekejap. Sekurang-kurangnya takde la kosong sangat rumah aku tu walaupun aku baru pindah. Maklumlah..nak sambut raya kat rumah baru...ginilah caranyanya.

2 uncang teh :

shida said...

wahh deco rumah kalah aku org yg dah kawen.. jom tlg decor rumah aku.. hihihi

~*irjune*~ said...

hahha...pah...hg bg modal cukup kat aku...aku bleh tlg dekor...kih kih kih....

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea