Tuesday, January 5, 2010

Puding Laici Koktail

masa minum teh ~*irjune*~ pada 9:49:00 PM
Dah lama aku tak masak atau mencuba resepi mengarut. Hari ni terasa macam nak masak sesuatu je. Teringat kat rumah ada sepaket agar2 lagi dan setin buah koktail, so aku igt nak masak aje la agar2 tu. Tapi takkan nak masak agar2 dengan koktail aje, mana sedap. So, lepas balik keje aku singgah kedai untuk beli susu sejat dan setin buah laici. Sampai aje kat umah, terus buka tudung, masuk dapur dan meneruskan operasi memasak. Sebenarnya takde tajuk khusus pun untuk resepi aku ni, tapi memandangkan aku masak agar2 ni dengan laici dan buah koktail, sbb tu la aku namakan puding aku Puding Laici Koktail.



BAHAN-BAHANNYA

1 paket agar-agar

1 tin susu sejat Ideal (jenama apa pun tak kisah lah)

1 tin buah laici

1 tin koktail buah

gula secukup manis

esen vanila

CARA MASAK

  • masak agar2 mengikut aturan. Bab ni aku tak tere nak bagi sukatan air. Tapi lebih kurang dalam 1.5 liter kot untuk sepaket agar2. (air jgn byk sbb lepas tu nak masukkan susu pulak.
  • buah laici di kisar dengan sedikit air sirap yg dalam tin tu. sikit aje tau.
  • asingkan koktail dr sirap dalam tin tu.
  • selepas agar2 dah hancur, masukkan gula secukup manis. jangan banyak sangat sbb nnt susu tu pun manis.
  • selepas gula hancur, masukkan susu sejat dan kacau.
  • masukkan laici kisar.
  • masukkan buah koktail.
  • selepas mendidih sekejap, angkat dan masukkan dalam loyang serta sejukkan.

0 uncang teh :

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea