Tuesday, January 26, 2010

Alalala Tok, Tok Jangan SAMAN

masa minum teh ~*irjune*~ pada 3:26:00 PM
Alala tok, alalala tok, tok jangan saman...

Ahaaa..pernah dengar tak lagu ni, Atau ingat lagi tak lagu ni. Lagu zaman kecik2 tahun 90-an ni. Aku tak ingat siapa yang nyanyi tapi aku tau ni lagu irama ranggae ni. Memang glamer lagi2 kalau nampak polis atau JPJ buat road block. Hahahha....

Dulu kalau bab saman menyaman ni lebih kepada isu polis, JPJ atau Majlis Bandaran (dan sewaktu dengannya) yang suka keluar surat saman-menyaman ni. Silap parking, Majlis Bandaran saman, memotong di double line, polis saman, lesen memandu mati dan roadtax takde, polis dengan JPJ saman, dan macam2 lagilah saman yang secara teknikalnya dikeluarkan oleh pihak berkuasa dan pihak berwajib.

Tapi sekarang pulak cerita saman ni dah berkembang kepada manusia pulak. Kalau kes saman melibatkan manusia ni bukanlah saman parking, saman ekor atau saman sebab dah tak makan saman. Tapi lebih kepada saman malu yang mencecah jutaan ringgit. Tak jadi kahwin...saman. Isu dalam selimut perihal rumah tangga pun....saman. Akhbar keluar artikel merapu...saman (ni patut kena saman sebab dah menjatuhkan maruah), dan macam2 lagilah saman yang aku pun tak paham.

Hari ni aje ada 2 artikel pasal kes saman keluar kat akhbar Harian Metro. Antara berita terhangat masa kini adalah kes saman Fahrin Ahmad kepada Linda Onn (Bacaan selanjutnya), dan kes saman seorang lelaki ke atas bekas tunangnya (Bacaan selanjutnya). Ni lagi satu berita juga tapi tak tau la melibatkan kes saman ke atau tak iaitu mengenai kes antara pemain badminton negara Roslin Hashim dengan bekas isterinya (Bacaan selanjutnya). Tapi kalau dah melibatkan gantirugi tu macam saman jugalah kot.(Maaf kalau aku tersilap tafsir).

Hmmm....macam2. Aku sebagai rakyat Malaysia yang sentiasa mengikuti isu2 di negara sendiri kadang2 terasa lucu gak pasal saman menyaman ni. Kalau isu yang nak disaman tu satu isu yang logik (pada aku macam kes FA-LO), mungkin boleh diterima juga atau pasal kes artis saman kedai Gullatis tu kira logik la sebab melibatkan hal maruah dan ada bukti hitam putih. Ini kalau nak saman tapi tak ada bukti hitam putih, musykil gak aku macam mana nak saman sebab semua kos guaman dan mahkamah ni mahal.

Tapi dalam hal saman menyaman ni yang aku confirm akan tersenyum lebar ialah mereka yang bekerja sebagai peguam la. Sebabnya, kalau sesuatu kes tu kalah diorang tetap akan dapat upah dan kalau kes tu menang, lagi banyaklah upah yang akan depa dapat. Ntah2 siap dapat extra komisen lagi. Itu la rezeki namanya kan.

Nota_jari: selama aku ada kereta sendiri dah 2 kali aku kena saman trafik dan banyak kali juga kene saman parking. Semua aku setel sebelum kena saman kat mahkamah. hahhahahha....

0 uncang teh :

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea