Wednesday, September 18, 2013

DIY: Bekas Simpanan Lebihan Minyak Menggoreng

masa minum teh ~*irjune*~ pada 9:41:00 AM
Assalamualaikum wbt.

Rutin aku sebelum masuk tidur adalah mesti memastikan dapur aku kemas. Maklumlah dapur baru, jadi semangat nak mengemas tu still ada lagi. Hahahah...Masa kemas-kemas tu aku sempat juga fikir macam mana nak simpan lebihan minyak goreng nugget yang ada dalam kuali. Sebelum ni aku biarkan je minyak tu dalam kuali, tapi ianya amat-amat menyakitkan mata aku bila nengok kuali asik bertenggek kat dapur tu.

Jadinya malam tadi aku dapat idea untuk buat bekas simpan minyak tu. Bukan tak boleh nak letak dalam bekas biasa je, tapi selalunya bila kita tuang minyak tu mesti akan ada minyak yang meleleh keluar dan akhirnya akan menyebabkab kaunter tu terasa oily. Selalu aku akan lapik bekas tu dengan piring atau pinggan plastik. Tapi kali ni aku nak buat piring tu melekat terus dengan bekas minyak tu.

Mula-mula tu aku kumpul barang-barang yang diperlukan.
Korang nampak ape? Tudung botol mineralkan. Hahaha... Mula-mula tu aku ketuk-ketuk dulu bontot bekas aluminium tu. Bontot bekas tu dah tak sekata akibat usianya yang dah lama (aku buat bekas beku ais batu, sekali terus jadi kembung).
Ketuk-ketuk sikit bagi nampak sekata, lepas tu aku start letak gam.
Gigih betul aku time ni nak letak gam sambil nak snap gambar.
Lepas tu lekat je kat piring plastik melamine tu. Kelihatan bekas aku tu senget je. Nak bagi nampak stabil, aku letak gam banyak-banyak kat bawah keliling bekas tu (maklumlah...rod gam tu banyak lagi).

Ape guna tudung botol mineral tu? Tengok kat bawah ni.
Aku lekat penutup botol kat satu lagi piring tu. Dan hasilnya...
Sebagai pemegang penutup bekas minyak tu. Tapi bila letak satu penutup tu pemegang tu macam tak boleh nak pegang. Rendah sangat. Jadi aku tambah lagi satu penutup atas penutup sedia ada. Kali ni tak jumpa dah botol mineral kosong. Yang ada botol minyak kosong. Botol minyak pun jadilah, yang penting saiz penutup tu sama.
Nampak...tinggi sikitkan. Senang nak pegang.
Ideanya yang aku gam piring bawah bekas tu sebab nak elak minyak meleleh ke kaunter. Jadinya kalau ada minyak nak meleleh pun, ia akan meleleh dalam piring tu.
Dah siap. Selepas tu aku pun boleh masuk tidur dengan tenang dengan harapan bekas simpan minyak aku tu takkan dimasuki oleh lipas sesat dan semut yang gelojoh.

4 uncang teh :

Fizah said...

hahah...gelojoh semut kan...minyak pun nak sedut..hahah

idea yg kreatip dan comel...i like!~ :)

shida said...

wahhh kreatipnya hg jun. cayalah

~*irjune*~ said...

Pah....kreatip apenye...DIY cincai je..hahaha

~*irjune*~ said...

Tq Fizah...kat rumah ni lipas tu belum nampak lagi le, tapi semut tu memang hari2 nampak. Sekarang ni tgh melancarkan perang dengan semut. Anyway...tq...idea DIY sebelum masuk tidur

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea