Friday, September 27, 2013

Meja Solek Aku

masa minum teh ~*irjune*~ pada 5:25:00 PM
Assalamualaikum wbt.

Perghh...baru 2 3 hari tak update blog rasa macam kosong aje hidup aku ni. Kosong..kosong..ooooo....
Bila time semangat nak update blog tu, time tu la keje jadi menimbun. Hihihi....

Kali ni nak cerita pasal meja solek aku pula. Hati tu teringin nak masuk Cabaran Bulan September anjuran Fizah dari blog Susunatur Sioca, tapi tak tau caranya. Ntah-ntah dah habis dah kot tarikh tutup dia. Tapi aku nak update gak cerita ni sebab untuk bacaan sendiri bila boring.

Inilah rupa meja solek aku. Meja solek simple aje. Maklumlah 1st time ada set bilik tidur sendiri, jadi jangok la sikit. Gambar sebelum kemas aku tak ambil sebab memang buruk sangat rupenye. Malu ai...hahahaha
Meja solek aku ni terbahagi kepada 3 bahagian iaitu bahagian 1 adalah belakang cermin, bahagian 2 pula adalah tiga buah laci dan bahagian 3 pula adalah bahagian almari.
Aku tak reti nak cerita macam mana aku susun. So aku main aci tunjuk gambar aje la ek.
Ini keadaan dibelakang cermin tu. Bahagian 1. Cermin tu boleh sliding separuh je dan ada 3 rak kaca kat dalam. Rak first tu aku letak botol minyak wangi. Rak no 2 tu aku letak botol-botol bedak, toner, deodarant dll. Dan rak yang ketiga tu aku letak segala jenis ubat dalam botol, minyak angin, minyak gamat, pencungkil gigi dan cotton bud. Kat bahagian belakang cermin yang tersorok tu aku letak stok-stok kapas muka, pencuci muka dan juga bekas-bekas kecil yang aku nak simpan dan sayang nak buang lagi.

Inilah keadaannya bila aku besarkan gambar tu. Simple aje...lap-lap buang habuk pastu susun kasi elok-elok. Dah selesai.
dan juga yang ini
Ini pula kisah bahagian ke 2. Laci 3 serangkai aku panggil. Kat bawah ni rupa laci pertama aku.
Nampakkan ada macam-macam kotak dalam laci ni. 3 bekas putih sebelah kiri tu aku beli kat Daiso je. Yang pertama tu jenis panjang, aku buat letak bekas rantai tangan dan juga berus-berus mekap yang panjang-panjang tu. Yang saiz kecil 2 biji tu aku letak brooch dan pin tudung (satu bekas) dan satu bekas lagi letak lipstick mekap aku. Mekap aku takde la banyak mana pun. Maskara beli jenis sample je...tu pasal dapat yg bekas saiz lipstick. Comey. Ok..kotak biru tu pula adalah souvenir dari tempat kerja aku. Asalnya untuk diberi kepada orang tapi ada lebih, so aku ambil la. Dah lama dah simpan, tak tau nak bagi kat sape. Kotak gold yang ada riben silver tu aku buat simpan gelang tangan aku juga. Ish banyak pula gelang tangan ni tapi bukannya aku pakai pun. Hadiah kawan-kawan...aku simpan la. Yang dalam kotak Ephyra tu aku letak barang-barang yang kecil-kecil macam business kad kawan-kawan (dalam bekas ni), buku-buku bank, getah ikat rambut, bekas cincin tunang dan lain-lain lagi la. Ngam-ngam muat dalam laci ni. Itu pun aku dah terpotong penutupnya tapi aku pasang balik sebab tengok tak elok pula kalau kotak Ephyra tu takde penutup. At least kalau ada penutup tu boleh la cover keadaan berselerak dalam kotak pula. Heheheh...
Ini pula laci kedua aku. Aku buat tempat simpanan pakaian dalam. Haa...maaflah ek...aku blurkan sikit gambar tu sebab ketara la pula. Untuk divider laci ni aku guna kertas kotak yang keras tu je. Aku buat 2 divider je. Yang kotak tengah tu adalah kotak Ephyra bahagian dalam. Bahagian bawah tu pula aku lapik dengan lebihan plastik tutup meja makan aku. Aku dapat idea nak buat divider ni dari Youtube je.
Laci ketiga pula aku buat simpan tudung bawal. Pasal tudung bawal ni aku dah pernah story kat sini.

Ini nak cerita bahagian ketiga pula iaitu bahagian almari. Dalam almari ni ada 3 bahagian juga. Aku takde letak ape pun. Rak pertama aku letak tabung duit syiling je (alamak cerita kat sini nanti ada pencuri pula). Rak kedua buat simpan baju tidur. Bekas biru tu beli kat Ikea juga, lepas tu aku lipat baju tidur tu sepasang-sepasang dengan seluar and then letak dalam bekas biru tu. Nampak kemas dan senang nak ambil baju tidur yang nak dipakai. Dan rak terakhir tu aku buat simpan beg mekap untuk jalan-jalan. Banyak lagi ruang kosong ni dan sangat berpotensi untuk projek susunatur pada masa hadapan.
Oh...lupa nak cerita pula. Kat atas bahagian tiga tu aku letak bunga DIY yang pernah aku cerita kat sini. Lepas tu tempat penyangkut cekak dan gelang tangan tu pula aku ambil tempat sangkut mug yang aku beli masa study kat USM dulu. Masa tu beli sebab nak sangkut mug ramai-ramai dengan mug kawan-kawan. Bila dah masuk rumah sendiri ni, kalau sangkut mug kat situ nanti lama-lama berhabuk. Jadi dapat idea nak sangkut gelang tu lepas buat blogwalking kat satu blog ni. Dan tak lupa juga lantern putih yang aku dah lama beli since masa aku merempat kat rumah sewa dulu. Kan ke aku nak buat dekorasi bilik tidur warna putih, so haruslah lantern pun warna putih. Cuma tempat sangkut gelang tu je nanti aku nak spray gak dengan cat warna putih, baru matching dengan konsep.
Itulah cerita meja solek aku. Kat atas meja tu aku cuma letak kotak tisu dan bekas warna coklat tu yang aku jadikan sebagai drop zone untuk kunci, jam dan juga sepit rambut yang aku pakai setiap hari. Takde la istimewa sangat pun. In fact time aku taip entry ni pun meja solek aku dah kembali bersepah dan berhabuk. Hmmm....kat Perlis ni memang mudah sangat rumah tu nak ada habuk sebab dekat dengan sawah padi kot.
Nampak tak semua...hahahha...Oklah..takat ni je ek lawatan kita kat meja solek aku ni. Netx time kita melawat kat tempat lain pula.

2 uncang teh :

Fizah said...

hoyehhhh...dah kemas..takpe, kena keep it up..insyaaAllah tahan lama :)

~*irjune*~ said...

thanks Fizah...
kemas sikit2 bila vitamin M lupa nak ambil :D

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea