Tuesday, October 22, 2013

Ilham Bilik Tidur Putih

masa minum teh ~*irjune*~ pada 2:12:00 PM
Assalamualaikum wbt.

Ada tak sesiapa kat sana yang suka dengan perabot putih? Aku agak mesti ramai yang suka kan sebab perabot putih ni nampak bersih dan suci je. Lepas tu senang nak matching dengan semua warna dan konsep. Aku pun suka juga dengan perabot warna putih ni, tapi end up hanya meja makan je yang berwarna putih. Yang lain semua warna selain putih.

Hujung bulan 3 dulu aku sempat pergi melawat Bandar Ho Chi Minh, Vietnam dengan opis mate aku. Tapi lepas balik dari melawat tu tak sempat nak update entry pasal lawatan tu sebab sibuk dengan tugasan pangku memangku sebagai orang admin. So semua gambar terperam aje dalam folder dan idea nak menulis pun hilang begitu sahaja.

Kali ni aku tak nak cerita pasal lawatan tu sebab dah basi, tapi aku nak cerita pasal dekorasi dalam bilik hotel yang aku menginap tu. Nama hotel tu The White Hotel. Sesuai dengan nama, so semua perabot dan dekorasi bertemakan warna putih sebagai warna utama. Sekali pandang dah macam ala-ala English style pula.
Bangunan hotel ni berapa tingkat ntah tapi style kurus-kurus tinggi-tinggi macam orang Vietnam juga. Takde gemok-gemok.
Oleh kerana bangunan pun dah kurus tinggi, so keluasan bilik pun takde la besar sangat. Aku boleh cakap yang keluasan bilik hotel ni lebih kurang keluasan saiz bilik hotel budget je, tapi dalam dekorasi yang cantik. Hotel budget mana ada deko sangatkan.
Katil saiz Queen je.
Ini je kelebaran saiz bilik ni. sebelah side table tu almari dua pintu. See....semua warna tema putih. Wallpaper kat belakang kepala katil tu memang cantik corak dia. Langsir pun sesuai dengan corak wallpaper tu.
Ini pula ruang yang ada antara katil, meja solek dan bilik air. TV tu pula share satu meja dengan meja solek dan juga komputer. Komputer tu milik hotel ye. Sempat la juga online tengok FB tapi hampeh sebab setting bahasa Vietnamkan. So buka kejap-kejap aje la. Yang lain just online dari hp je.
Ini macam ruang rehat dalam bilik tu la. Abaikan 2 biji botol arak kat atas meja tu. Dah nama negara non-Muslim, macam tu la. Arak tu dah memang tersedia untuk penghuni bilik. Tapi kita yang Muslim ni tak payah la nak minum, sentuh pun jangan. Air mineral kan ada, minum yang tu aje dah la.
Toilet
Ini bilik air dia. Toilet bowl siap ada seal tanda dah dibersih kemas tu. Dekorasi dalam bilik air pun cantik. English style kan. 

Perasan tak. Bila buat konsep putih ni, ruang yang sempit kelihatan besar. Tapi janganlah putih semata-mata. Bila dah tema putih tu, touch up la dengan warna lain sikit macam hitam ke, merah ke, gold ke, supaya takde la rasa macam duduk dalam dunia 3 dimensi. Macam bilik hotel ni dia tambah warna gold, beige dan hitam sikit supaya ada la seri.

2 uncang teh :

Han Hanni said...

Cik hani pun suka putih.but xde satu pun perabot putih kt rumah.haha

~*irjune*~ said...

itu la pasal cik hani. sy pun suka putih gak...tapi last2 meja makan je yg warna putih. yg lain warna kelabu, coklat ngan hitam

 

When Ijun Write Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea